Skocz do zawartości


Zdjęcie

Spawanie Tig aluminium


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
25 odpowiedzi w tym temacie

#1 cubson94

cubson94

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 1 postów

Napisano 09 maj 2013 - 21:19

Witam ostatnio zakupiłem sobię tiga 200A AC/DC. Stal spawa mi się bardzo dobrze, problem polega przy spawaniu aluminium. Chodzi o to że gdy do rozgrzanego materiału przyłożę drut to nie zostaje on na metreiale spawanym tylko robi się jak by kropla która zwisa z druta i przyklei się dopiero gdy trochę ostydnie. W czym jest problem ? Drut jest do spawania aluminiu.

#2 Grzesiek

Grzesiek

    Zaawansowany

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 48 postów

Napisano 12 maj 2013 - 19:52

może to nie jest alu które się nie nadaje do spawania miałem taki przypadek przy wahaczu passata dokładnie do co opisałeś. BYĆ może ze względu na dodatki wzmacniające

#3 mcmcmc

mcmcmc

    Zaawansowany

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 61 postów

Napisano 12 maj 2013 - 21:31

za krótko grzejesz material, przygrzej go tak żeby sie zrobił taki jakby błyszczący w jeziorku i drut podawaj dynamicznie punktowo, alu zupełnie inaczej sie spawa trzeba miec odpowiednio naostrzoną elektrodę i dobrze oczyszczony materiał

Użytkownik n-man edytował ten post 12 maj 2013 - 21:34


#4 marcingl

marcingl

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 10 postów

Napisano 18 czerwiec 2013 - 15:27

Ja też się podepnę pod temat: jak to jest z zaostrzeniem elektrody? jak tylko zajarzę łuk to robi się kulka z tego szpica, czy to kwestia dobrania parametrów? Sprawdzałem na elektrodzie 1.6 i 2.4, prąd 60-110A, balans ustawiałem 50/50 a puls kolejno 50/70/90/100/115/125/150 no i 200Hz. Aluminium ok. 6h dopiero próbowałem spawać więc świeżak ze mnie :) jeszcze nie wiem wszystkiego. A z tą kulka na końcu elektrody to tak, że łuk nie jest skupiony i grzeje materiał wszędzie na około tylko nie w szczelinie, przetopu tez nie uzyskałem przy jednostronnym spawaniu. Dziwnie się to aluminium zachowuje w ogóle :D Spawałem takie blaszki gr. 4-5mm i pocięty kątownik gr. 2mm i to samo, blaszki sfazowałem, materiał szczotką wyczyściłem przed spawaniem zaraz.

#5 kAsA

kAsA

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 31 postów

Napisano 23 czerwiec 2013 - 19:26

Jeśli na podawanym topniku (drucie) robi ci się wisząca kulka to oznacza że pod złym kątem trzymasz korpus palnika. postaraj się trzymać palnik (elektrodę) bardziej prostopadle do materiału. Jeśli nie pomoże to może być problem o którym mówią przedmówcy - nieodpowiedni topnik do spawanego materiału.

#6 don Carlito

don Carlito

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 147 postów
  • LokalizacjaDTR

Napisano 23 czerwiec 2013 - 21:37

@marcingl na elektrodzie zawsze będziesz miał kulke, tak ma być

#7 mariusz.spa

mariusz.spa

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 208 postów

Napisano 23 czerwiec 2013 - 21:42

Elektroda złota 2,4 balans 70-72 dla czystego materiału może robić się kulka ale nie może byc większa niż 1/3 grubości elektrody i wyłącz puls nie jest potrzebny do tak grubego materiału jak 2-4 mm, a do kolegi cubson94 podaj grubość i parametry jakie ustawiłeś.

#8 Nuras

Nuras

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 37 postów

Napisano 15 grudzień 2013 - 19:30

Elektroda złota 2,4 balans 70-72 dla czystego materiału może robić się kulka ale nie może byc większa niż 1/3 grubości elektrody i wyłącz puls nie jest potrzebny do tak grubego materiału jak 2-4 mm, a do kolegi cubson94 podaj grubość i parametry jakie ustawiłeś.

Ja osobiście przetestowałem wczoraj złotą elektrodę i powiem że jest lipa. Zostawia czarne plamy na spoinie, po zmianie na zieloną jest jak z fabryki lśni ale może na inwerterach tego problemu nie ma. Nie testowałem jeszcze białych ale podobno są najlepsze do alu i żywotne. Co do ostrzenia elektrod też to przetestowałem i stwierdziłem że nie ma sensu bo i tak to nic nie zmienia (spoina wygląda tak samo czyli extra ;). Jak nie masz pedału to kup nie pożałujesz ja kupiłem na alledrogo za 104 pln teraz już podrożał ok 130 pln, wywaliłem potencjometry z niego (te po bokach) i śmiga aż miło wtedy masz pełną kontrolę nada spawanym materiałem i skupiasz się tylko na tym żeby nie dotknąć elektrodą materiału jak podłączysz też start przez pedał wtedy uchwyt trzymasz jak ci się podoba a nie tam gdzie jest przycisk :rolleyes:. Aha ważne jest właśnie odpowiednie dobranie grubości elektrody. Gdy spawałem manetkę od motocykla pierwszy raz to stopiła się i zapieniła spawałem elektrodą 3,2. Zmieniłem na 2,4 i nie to spawanie łuk skoncentrowany tam gdzie chciałem i mogłem nawet urwaną końcówkę napawać odbudowując ok 3 cm manetki ;) Jeszcze jedna sprawa może nie tak ważna ale ja zamierzam kupić soczewkę gazową podobno zmniejszają zużycie gazu o ok 40 % oraz nadają bardziej strumieniowy przepływ gazu (lepsza osłona spoiny). Testowałem również różne ustawienia przepływu gazu no i okazało się że nawet na 5 się spawa normalnie (przynajmniej płaskie powierzchnie i pachwinę), nie wiem skąd te opisy np od 10 do 15 czy jakoś tak przecież szkoda gazu wywalać na darmo. 


Użytkownik Nuras edytował ten post 15 grudzień 2013 - 19:45


#9 Schweisser

Schweisser

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 632 postów

Napisano 15 grudzień 2013 - 20:56

1.przy odpaleniu daj od raz mala kropelke drutu i szybko cofnij drut na odleglosc okolo 5 cm w kacie prawie ze lezacym

2. rozgrzej ta kropelke w jeziorko

3.podaj drut i szybko sie oddalaj pod tym katem do tylu

 

powinno byc dobrze jesli to nie problem to wina moze byc w pradzie zmiennym ale to juz do serwisu..



#10 Nuras

Nuras

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 37 postów

Napisano 25 grudzień 2013 - 12:25

Niestety plexi 3 mm jest za ciemne muszę poszukać takiego 1 mm lub też myślałem o folii do przyciemniania szyb samochodowych srebrnej odbijającej. Przyciemnia minimalnie ale za to odbija promienie. 



#11 mariusz.spa

mariusz.spa

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 208 postów

Napisano 25 grudzień 2013 - 20:54

Oj kolego Nuras, złota elektroda lipa, ostrzenie elektrody niepotrzebne bo nic nie zmienia (a nie zmienia dlatego że nie masz pojęcia do czego służy balans i jak go ustawić) i na koniec jeszcze ten gaz, ręce opadają.Proponuje zakup zwykłej blachy aluminiowej P38 , drutu AL99,5 poczytać stare posty o spawaniu alu i brać się do nauki , wtedy będziesz mógł odpowiadać na posty o spawaniu alu a narazie powinieneś zadawac tylko pytania ;)

Pozdrawiam Mariusz.



#12 Nuras

Nuras

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 37 postów

Napisano 26 grudzień 2013 - 23:28

To oświeć mnie bo w sumie to się uczę i przedstawiam tylko moje spostrzeżenia które do tej pory zdołałem zauważyć. Spawarkę mam z 3 miesiące i wyspawałem dopiero 2 małe butle argonu. Nie chcę się mądrzyć że tak jest na pewno tylko po prostu u mnie tak jest i tyle. Ja próbowałem kilka razy złotą i zawsze zostają czarne kropki na spoinie ,  a na zielonej tego nie ma. Balansem też się bawiłem jaki i HF i nic nie pomogło w tej materii. Balans wiem do czego służy oglądam pewien kanał z którego się uczę http://www.youtube.c...h?v=RG4ZOwSw9CQ ale jak już pisałem wcześniej na zielonej jest super czysto a na złotej na tych samych ustawieniach lipa. Bawiłem się na zwykłej blasze po stopy typu manetki od motocykli itp i do tej pory jakiś większych problemów nie miałem. Zawsze jestem otwarty na rady doświadczonych w tym temacie i po świętach dla własnego spokoju załaduję butlę zakładam złotą i przelecę po ustawieniach w celach naukowych ;) Pozdrawiam Andrzej.



#13 mariusz.spa

mariusz.spa

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 208 postów

Napisano 27 grudzień 2013 - 10:04

Efekt czarnych kropek to włąśnie tlenki i brud, przyczyną są źle ustawione parametry(częstotliwość i balans) lub źle przygotowany materiał.Oczywiście możesz spawać elektrodą zieloną jest ona mniej wymagająca niż złota dajesz balans w minus w celu lepszego oczyszczania i spawa się ładnie lecz na końcu tworzy się kulka przez którą łuk jest mniej stabilny, rozproszony i strefa wpływu ciepła jest bardzo duża.Z tego co piszesz spawasz cinkie materiały więc spawanie ostrą elektrodą będzie tu idealne.Ja stosuje austriackie goldy , ostrzymy je wzdłuż na kąt mniejszy niż do stali i lekko tępimy na końcu.Soczewka gazowa to dziś podstawa więc zastosuj , elektrode wysuwamy z dyszy około 3mm. , dysza max. nr.6 , jeśli chodzi o gaz to 5l to stanowczo za mało. Jeżeli na elektrodzie robi się duża kulka to balans zwiekszamy, metodą prób musisz ustalić próg balansu wtedy będziesz miał dobre czyszczenie i prawie ostrą elektrodę.Końcówka na mojej elektrodzie po paru godzinach spawania nie jest wieksza niż 1/3 grubości elektrody.Co do gazu to zwróć uwagę na jego czystość ja miesięcznie zużywam około 40 butli argonu i bardzo często reklamuje bo jest zanieczyszczony i na spoinie wychodzą czarne tlenki.Jeśli chcesz zobaczyć złotą elekrtodę po paru godzinach pracy na prawidłowych parametrach to mogę wysłać zdjęcie ale dopiero w połowie stycznia.Parametrów gotowych nie sposób podac gdyż na każdym użądzeniu wygląda to inaczej, zacznij od czestotliwości 90%maxymalnej i balansu 80%. Czek Cię dużo prób i kombinacji ale gwarantuję że warto. Powodzenia.

Pozdrawiam Mariusz.



#14 mcmcmc

mcmcmc

    Zaawansowany

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 61 postów

Napisano 27 grudzień 2013 - 13:27

balans u mnie w spawarce jest podawany od -50 do 0, 80%procent wg Ciebie to ile bedzie ?



#15 mariusz.spa

mariusz.spa

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 208 postów

Napisano 27 grudzień 2013 - 16:30

balans u mnie w spawarce jest podawany od -50 do 0, 80%procent wg Ciebie to ile bedzie ?

A jakie Widzisz różnice w spawaniu alu przy balansie -40 i -10 ? Nie uczcie się ustwiać parametrów na podziałkach tylko na wyczucie bo trafisz na urządzenie z wytartymi podziałkami i co wtedy ? Kolega jest początkujący więc podałem orientacyjnie żeby od czegoś można było zacząść.

A jeśli chodzi o matematykę to w takim przypadku 80% balansu na półfalę ujemną to -40 a w drugą stronę to -10 zakładając że zakres jest od -50 do 0.



#16 Nuras

Nuras

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 37 postów

Napisano 27 grudzień 2013 - 18:03

Dziękuje za cenne rady i cieszę się że ktoś doświadczony wreszczeie może konkretnie coś powiedzieć ;) A jeszcze pytanie odnoście ustawień częstotliwości i balansu. Czy istnieje według Ciebie jakiś złoty środek w sencie, że jeśli bym ustawił jak pisałeś parametry żeby kulka nie torzyła się za szybko i spoina wychodziła czysta to wtedy więkrzość rzeczy można tak spawać czy raczej to nie wykonane ponieważ trzeba dopasowywać do np grubości materiału lub jego składu.? I jeszcze pytanie odnośnie soczewki gazowej duża czy mała, bo w sumie widzę na filmach że więkrzość osób woli duże o ile spawają oczywiście łatwo dostępne miejsca ;)

 

U mnie pokrętła wyglądają tak i mam jedno właśnie ac balance jest albo na max penetrating w lewą stronę kręcąc lub max cleaning w prawo, od hf regulację mam na dole maszyny która jest nie widoczna na zdjęciu i nie ma żadnych podziałek. Jeśli masz jakieś spostszeżenia co do tej maszyny był bym wdzięczy i jeszcze jedno na zdjęciu mam hf wyłączony ale ja spawam na continuous pozdrawiam ;)

 

Dołączona grafika


Użytkownik Nuras edytował ten post 27 grudzień 2013 - 18:19


#17 mariusz.spa

mariusz.spa

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 208 postów

Napisano 27 grudzień 2013 - 18:57

Jak ustawisz optymalny próg to większoś stopów podstawowych pospawasz bez problemu. Oczywiście wraz z grubością materiału większa elektroda(lepsza zawsze grubsza) , soczewka , dysza  gaz . Jeśli chodzi o soczewkę na początek kup małą. Pamiętaj dodatnie wartości balansu lepiej usuwaja tlenki natomiast powoduja nagrzewanie się elektrody a tym samym tworzenie się kulki na jej końcu. Czasem jak materiał jest brudny lub stop ma dużo dodatków zaleca się przestawienie balansu na korzyść lepszego czyszczenia tlenków . Wyczujesz to wszystko tylko musisz krecić smiało balansem efekt przy sprawnej spawarce i dobrej elektrodzie musi być widoczny.

Jeszcze bardzo ważna rzecz spawarka musi dysponować prądem przemiennym (AC) o przebiegu prostokątnym nie innym.

Pozdrawiam Mariusz.



#18 mariusz.spa

mariusz.spa

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 208 postów

Napisano 27 grudzień 2013 - 19:24

 No właśnie przy  max cleaning powinno maxymalnie czyścić materiał ale tworzyć dużą kulkę na elektrodzie, musisz ustawiać w stronę max penetrating czyli maxymalne wtopienie przy większej koncentracji łuku. Oczywiście zakładając że dobrze przetłumaczyłem :)



#19 Nuras

Nuras

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 37 postów

Napisano 27 grudzień 2013 - 20:05

 No właśnie przy  max cleaning powinno maxymalnie czyścić materiał ale tworzyć dużą kulkę na elektrodzie, musisz ustawiać w stronę max penetrating czyli maxymalne wtopienie przy większej koncentracji łuku. Oczywiście zakładając że dobrze przetłumaczyłem :)

Dobrze przetłumaczyłeś:) A co do pokrętła od hf to z tego co zrozumiałem im wyższa częstotliwość tym bardziej skupiony jest łuk i wyższe daje się do cieńszych materiałów a niższe do cieńszych, oraz wyższe do pachwiny ponieważ  łuk nie tańczy po ściankach. http://www.youtube.c...h?v=ftL2NP3TCok



#20 mariusz.spa

mariusz.spa

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 208 postów

Napisano 27 grudzień 2013 - 20:39

Dobry przykład spawania ostra elektrodą to ten ostatni, balans ustawiony poprawnie częstotliwoś wysoka (stabilniejszy łuk i lepsze czyszczenie ), pierwsze spawy to balans ustawiony na max czyszczenia(czyli za duży) i czestotliwość za mała co słychać gołym uchem , a z taką kulą na elekrtodzie to łuk lata na wszystkie strony.Bez względu na rodzaj złącza łuk skupiony i stabilny jest lepszy, wieksza kontrola, mniejsza strefa wpływu ciepła i mniejsze odkształcenia .Film ma na celu wypromować uządzenie które spawa alu skupionym łukiem i ostrą elektrodą w branży alu to już podstawa od 15lat dla profesionalnych firm oczywiście.

Pozdrawiam.






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych