Spawanie Tig aluminium
#1
Napisano 09 maj 2013 - 21:19
#2
Napisano 12 maj 2013 - 19:52
#3
Napisano 12 maj 2013 - 21:31
Użytkownik n-man edytował ten post 12 maj 2013 - 21:34
#4
Napisano 18 czerwiec 2013 - 15:27
#5
Napisano 23 czerwiec 2013 - 19:26
#6
Napisano 23 czerwiec 2013 - 21:37
#7
Napisano 23 czerwiec 2013 - 21:42
#8
Napisano 15 grudzień 2013 - 19:30
Elektroda złota 2,4 balans 70-72 dla czystego materiału może robić się kulka ale nie może byc większa niż 1/3 grubości elektrody i wyłącz puls nie jest potrzebny do tak grubego materiału jak 2-4 mm, a do kolegi cubson94 podaj grubość i parametry jakie ustawiłeś.
Ja osobiście przetestowałem wczoraj złotą elektrodę i powiem że jest lipa. Zostawia czarne plamy na spoinie, po zmianie na zieloną jest jak z fabryki lśni ale może na inwerterach tego problemu nie ma. Nie testowałem jeszcze białych ale podobno są najlepsze do alu i żywotne. Co do ostrzenia elektrod też to przetestowałem i stwierdziłem że nie ma sensu bo i tak to nic nie zmienia (spoina wygląda tak samo czyli extra . Jak nie masz pedału to kup nie pożałujesz ja kupiłem na alledrogo za 104 pln teraz już podrożał ok 130 pln, wywaliłem potencjometry z niego (te po bokach) i śmiga aż miło wtedy masz pełną kontrolę nada spawanym materiałem i skupiasz się tylko na tym żeby nie dotknąć elektrodą materiału jak podłączysz też start przez pedał wtedy uchwyt trzymasz jak ci się podoba a nie tam gdzie jest przycisk . Aha ważne jest właśnie odpowiednie dobranie grubości elektrody. Gdy spawałem manetkę od motocykla pierwszy raz to stopiła się i zapieniła spawałem elektrodą 3,2. Zmieniłem na 2,4 i nie to spawanie łuk skoncentrowany tam gdzie chciałem i mogłem nawet urwaną końcówkę napawać odbudowując ok 3 cm manetki Jeszcze jedna sprawa może nie tak ważna ale ja zamierzam kupić soczewkę gazową podobno zmniejszają zużycie gazu o ok 40 % oraz nadają bardziej strumieniowy przepływ gazu (lepsza osłona spoiny). Testowałem również różne ustawienia przepływu gazu no i okazało się że nawet na 5 się spawa normalnie (przynajmniej płaskie powierzchnie i pachwinę), nie wiem skąd te opisy np od 10 do 15 czy jakoś tak przecież szkoda gazu wywalać na darmo.
Użytkownik Nuras edytował ten post 15 grudzień 2013 - 19:45
#9
Napisano 15 grudzień 2013 - 20:56
1.przy odpaleniu daj od raz mala kropelke drutu i szybko cofnij drut na odleglosc okolo 5 cm w kacie prawie ze lezacym
2. rozgrzej ta kropelke w jeziorko
3.podaj drut i szybko sie oddalaj pod tym katem do tylu
powinno byc dobrze jesli to nie problem to wina moze byc w pradzie zmiennym ale to juz do serwisu..
#10
Napisano 25 grudzień 2013 - 12:25
Niestety plexi 3 mm jest za ciemne muszę poszukać takiego 1 mm lub też myślałem o folii do przyciemniania szyb samochodowych srebrnej odbijającej. Przyciemnia minimalnie ale za to odbija promienie.
#11
Napisano 25 grudzień 2013 - 20:54
Oj kolego Nuras, złota elektroda lipa, ostrzenie elektrody niepotrzebne bo nic nie zmienia (a nie zmienia dlatego że nie masz pojęcia do czego służy balans i jak go ustawić) i na koniec jeszcze ten gaz, ręce opadają.Proponuje zakup zwykłej blachy aluminiowej P38 , drutu AL99,5 poczytać stare posty o spawaniu alu i brać się do nauki , wtedy będziesz mógł odpowiadać na posty o spawaniu alu a narazie powinieneś zadawac tylko pytania
Pozdrawiam Mariusz.
#12
Napisano 26 grudzień 2013 - 23:28
To oświeć mnie bo w sumie to się uczę i przedstawiam tylko moje spostrzeżenia które do tej pory zdołałem zauważyć. Spawarkę mam z 3 miesiące i wyspawałem dopiero 2 małe butle argonu. Nie chcę się mądrzyć że tak jest na pewno tylko po prostu u mnie tak jest i tyle. Ja próbowałem kilka razy złotą i zawsze zostają czarne kropki na spoinie , a na zielonej tego nie ma. Balansem też się bawiłem jaki i HF i nic nie pomogło w tej materii. Balans wiem do czego służy oglądam pewien kanał z którego się uczę http://www.youtube.c...h?v=RG4ZOwSw9CQ ale jak już pisałem wcześniej na zielonej jest super czysto a na złotej na tych samych ustawieniach lipa. Bawiłem się na zwykłej blasze po stopy typu manetki od motocykli itp i do tej pory jakiś większych problemów nie miałem. Zawsze jestem otwarty na rady doświadczonych w tym temacie i po świętach dla własnego spokoju załaduję butlę zakładam złotą i przelecę po ustawieniach w celach naukowych Pozdrawiam Andrzej.
#13
Napisano 27 grudzień 2013 - 10:04
Efekt czarnych kropek to włąśnie tlenki i brud, przyczyną są źle ustawione parametry(częstotliwość i balans) lub źle przygotowany materiał.Oczywiście możesz spawać elektrodą zieloną jest ona mniej wymagająca niż złota dajesz balans w minus w celu lepszego oczyszczania i spawa się ładnie lecz na końcu tworzy się kulka przez którą łuk jest mniej stabilny, rozproszony i strefa wpływu ciepła jest bardzo duża.Z tego co piszesz spawasz cinkie materiały więc spawanie ostrą elektrodą będzie tu idealne.Ja stosuje austriackie goldy , ostrzymy je wzdłuż na kąt mniejszy niż do stali i lekko tępimy na końcu.Soczewka gazowa to dziś podstawa więc zastosuj , elektrode wysuwamy z dyszy około 3mm. , dysza max. nr.6 , jeśli chodzi o gaz to 5l to stanowczo za mało. Jeżeli na elektrodzie robi się duża kulka to balans zwiekszamy, metodą prób musisz ustalić próg balansu wtedy będziesz miał dobre czyszczenie i prawie ostrą elektrodę.Końcówka na mojej elektrodzie po paru godzinach spawania nie jest wieksza niż 1/3 grubości elektrody.Co do gazu to zwróć uwagę na jego czystość ja miesięcznie zużywam około 40 butli argonu i bardzo często reklamuje bo jest zanieczyszczony i na spoinie wychodzą czarne tlenki.Jeśli chcesz zobaczyć złotą elekrtodę po paru godzinach pracy na prawidłowych parametrach to mogę wysłać zdjęcie ale dopiero w połowie stycznia.Parametrów gotowych nie sposób podac gdyż na każdym użądzeniu wygląda to inaczej, zacznij od czestotliwości 90%maxymalnej i balansu 80%. Czek Cię dużo prób i kombinacji ale gwarantuję że warto. Powodzenia.
Pozdrawiam Mariusz.
#14
Napisano 27 grudzień 2013 - 13:27
balans u mnie w spawarce jest podawany od -50 do 0, 80%procent wg Ciebie to ile bedzie ?
#15
Napisano 27 grudzień 2013 - 16:30
balans u mnie w spawarce jest podawany od -50 do 0, 80%procent wg Ciebie to ile bedzie ?
A jakie Widzisz różnice w spawaniu alu przy balansie -40 i -10 ? Nie uczcie się ustwiać parametrów na podziałkach tylko na wyczucie bo trafisz na urządzenie z wytartymi podziałkami i co wtedy ? Kolega jest początkujący więc podałem orientacyjnie żeby od czegoś można było zacząść.
A jeśli chodzi o matematykę to w takim przypadku 80% balansu na półfalę ujemną to -40 a w drugą stronę to -10 zakładając że zakres jest od -50 do 0.
#16
Napisano 27 grudzień 2013 - 18:03
Dziękuje za cenne rady i cieszę się że ktoś doświadczony wreszczeie może konkretnie coś powiedzieć A jeszcze pytanie odnoście ustawień częstotliwości i balansu. Czy istnieje według Ciebie jakiś złoty środek w sencie, że jeśli bym ustawił jak pisałeś parametry żeby kulka nie torzyła się za szybko i spoina wychodziła czysta to wtedy więkrzość rzeczy można tak spawać czy raczej to nie wykonane ponieważ trzeba dopasowywać do np grubości materiału lub jego składu.? I jeszcze pytanie odnośnie soczewki gazowej duża czy mała, bo w sumie widzę na filmach że więkrzość osób woli duże o ile spawają oczywiście łatwo dostępne miejsca
U mnie pokrętła wyglądają tak i mam jedno właśnie ac balance jest albo na max penetrating w lewą stronę kręcąc lub max cleaning w prawo, od hf regulację mam na dole maszyny która jest nie widoczna na zdjęciu i nie ma żadnych podziałek. Jeśli masz jakieś spostszeżenia co do tej maszyny był bym wdzięczy i jeszcze jedno na zdjęciu mam hf wyłączony ale ja spawam na continuous pozdrawiam
Użytkownik Nuras edytował ten post 27 grudzień 2013 - 18:19
#17
Napisano 27 grudzień 2013 - 18:57
Jak ustawisz optymalny próg to większoś stopów podstawowych pospawasz bez problemu. Oczywiście wraz z grubością materiału większa elektroda(lepsza zawsze grubsza) , soczewka , dysza gaz . Jeśli chodzi o soczewkę na początek kup małą. Pamiętaj dodatnie wartości balansu lepiej usuwaja tlenki natomiast powoduja nagrzewanie się elektrody a tym samym tworzenie się kulki na jej końcu. Czasem jak materiał jest brudny lub stop ma dużo dodatków zaleca się przestawienie balansu na korzyść lepszego czyszczenia tlenków . Wyczujesz to wszystko tylko musisz krecić smiało balansem efekt przy sprawnej spawarce i dobrej elektrodzie musi być widoczny.
Jeszcze bardzo ważna rzecz spawarka musi dysponować prądem przemiennym (AC) o przebiegu prostokątnym nie innym.
Pozdrawiam Mariusz.
#18
Napisano 27 grudzień 2013 - 19:24
No właśnie przy max cleaning powinno maxymalnie czyścić materiał ale tworzyć dużą kulkę na elektrodzie, musisz ustawiać w stronę max penetrating czyli maxymalne wtopienie przy większej koncentracji łuku. Oczywiście zakładając że dobrze przetłumaczyłem
#19
Napisano 27 grudzień 2013 - 20:05
No właśnie przy max cleaning powinno maxymalnie czyścić materiał ale tworzyć dużą kulkę na elektrodzie, musisz ustawiać w stronę max penetrating czyli maxymalne wtopienie przy większej koncentracji łuku. Oczywiście zakładając że dobrze przetłumaczyłem
Dobrze przetłumaczyłeś A co do pokrętła od hf to z tego co zrozumiałem im wyższa częstotliwość tym bardziej skupiony jest łuk i wyższe daje się do cieńszych materiałów a niższe do cieńszych, oraz wyższe do pachwiny ponieważ łuk nie tańczy po ściankach. http://www.youtube.c...h?v=ftL2NP3TCok
#20
Napisano 27 grudzień 2013 - 20:39
Dobry przykład spawania ostra elektrodą to ten ostatni, balans ustawiony poprawnie częstotliwoś wysoka (stabilniejszy łuk i lepsze czyszczenie ), pierwsze spawy to balans ustawiony na max czyszczenia(czyli za duży) i czestotliwość za mała co słychać gołym uchem , a z taką kulą na elekrtodzie to łuk lata na wszystkie strony.Bez względu na rodzaj złącza łuk skupiony i stabilny jest lepszy, wieksza kontrola, mniejsza strefa wpływu ciepła i mniejsze odkształcenia .Film ma na celu wypromować uządzenie które spawa alu skupionym łukiem i ostrą elektrodą w branży alu to już podstawa od 15lat dla profesionalnych firm oczywiście.
Pozdrawiam.
Użytkownicy przeglądający ten temat: 0
0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych