Skocz do zawartości


Zdjęcie

Pory/gotowanie przy spawaniu TIG na czarnej stali


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
9 odpowiedzi w tym temacie

#1 redhot12

redhot12

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 4 postów

Napisano 17 styczeń 2020 - 19:02

Witam,

Wykonuję wewnętrzne instalacje gazowe czarne rury 3/4" do 2". Niedawno zdecydowałem o przejściu z acetylenu na TIG i w tej technologii jestem nowicjuszem. I meeega problem z występowaniem porów/ bąblowaniem / gotowaniem się spawu. Ale co jest dziwne około pierwsze 20 połączeń wykonanych bez żadnego problemu wszystko szło świetnie. Ten fragment instalacji sprawdzony manometrem wysokiej klasy do instalacji gazowych zero wycieku. 

 

Od wczoraj prawie przy każdej próbie wykonania spawu po wyspawaniu około 1/4 długości spawu rury 2" pojawiają się wspomniane bąble, pory i taka jakby szlaka. Ale co mnie najbardziej zastanawia cały czas rury są z tej samej dostawy, drut (spoiwo) cały czas ten sam, spawarka ta sama, nawet miejsce w którym spawam to samo (piszę to w kontekście przeciągów itp). Ustawienia spawarki te same co wcześniej dysza elektroda bez zmian. Spawy wyszlifowane ukosowane.

 

Pomyślałem, że to wina gazu wymieniłem butlę na nową i to samo bez zmian (oczywiście argon). Nie mam pojęcia co zrobić, Przejrzałem forum i google są różne teorie gaz, materiał spoiwo itp itd Ale tak jak wspomniałem co ciekawe wszystkie czynniki spawania są takie same jak przy 20 połączeniach wykonanych szczelnie i wyglądają wzorowo nic kompletnie nie zmieniałem oprócz gazu.

 

Cały czas mam nieodparte wrażenie, że to wina butli z argonem ale z drugiej strony dziwne mi się wydaje, żeby dwa razy pod rząd dostał niewłaściwą bulę (zanieczyszczoną) chociaż faktycznie dużo osób o tym wspomina.

 

Proszę o pomoc.



#2 Vagabundo

Vagabundo

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 253 postów
  • LokalizacjaAl mundo

Napisano 18 styczeń 2020 - 09:26

Trzeba pamiętać że surówka z której powstaje stal jest mieszanką, więc może się zdarzyć miejsce niejednorodne i to będzie powodować problemy, w tym przypadku porowanie.

Jeśli nie masz, to zakup przepływościomierz zewnętrzny do sprawdzenia jaki masz przepływ, może masz rozregulowany reduktor lub uszkodzony. Butle przy zmianie, dobrze jest na dosłownie sekundę otworzyć i przedmuchać (oczywiście, nie w kierunku twarzy) aby pozbyć się paprochów. Może reduktor gdzieś puszcza, pakiet może być nie szczelny.

Jeśli by był zły gaz to elektroda wolframowa ze srebrnej zrobi się szarawa, co świadczy o za małej osłonie lub właśnie kiepskim gazie.

Nawet jak wszystko jest ok, po prostu może się trafić miejsce problematyczne, ze względu na skład chemiczny, metoda TIG tak ma... szczególnie przy czarnej


Mientras hay vida, hay esperanza.

Julio Verne


#3 Pjoter94

Pjoter94

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 27 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 18 styczeń 2020 - 10:14

Będę sledzic temat bo sam jestem ciekawy co na to powiedzą nasi fachowcy z forum. Sam nie raz słyszałem, że czarna łatwiejsza w spawaniu a tak jak nierdzewka na TIG-u idzie mi znakomicie tak przy czarnej też nie raz zdarzały mi się problemy opisane powyżej.

#4 redhot12

redhot12

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 4 postów

Napisano 18 styczeń 2020 - 14:46

Dołączam zdjęcie, faktycznie zaostrzony fragment elektrody jest zdecydowanie matowy. W poniedziałek wymienię butle u pewnego markowego i sprawdzonego dystrybutora gazów i sprawdzę czy przyniesie to zmianę. Wczoraj jeszcze zastanawiałem się nad tematem i przeanalizowałem gdzie butle były wymieniane i faktycznie problemy zaczęły się na butach ze średnio zaufanego źródła. W niskiej jakości materiał średnio wierzę bo próbę robiłem na różnych odcinkach rury oraz na różnych rurach i cały czas ten sam problem.

Załączone pliki



#5 swr80

swr80

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 123 postów

Napisano 18 styczeń 2020 - 14:52

Czarna stal do spawania musi być idealnie oczyszczona, przy spawaniu rur zendrę trzeba zeszlifować i najlepiej miejsce przemyć acetonem.

Często pomaga dodanie spoiwa ale nie zawsze.



#6 Vagabundo

Vagabundo

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 253 postów
  • LokalizacjaAl mundo

Napisano 18 styczeń 2020 - 15:53

Elektroda nie powinna tak wyglądać, jedną z przyczyn może właśnie być problem z osłoną gazową, ta w przypadku TIG nie służy wyłącznie ochronie jeziorka ale również w dużym stopniu właśnie elektrodę. Ja oprócz zmiany gazu, jednak nadal postuluję o zakup tego przenośnego przepływościomierza, ten zakup to raptem około 30 zł a potrafi pomóc przy MAG i również TIG, przykładamy go do fajki i widzimy czy mamy odpowiednią osłonę.

 

Trzeba pamiętać o tym, że gaz wykorzystany do osłony gazowej dla sporej większości podstawowych pakietów suchych tak do 200A, służy również jako chłodzenie palnika czyli jakieś uszkodzenie mechaniczne palnika, to mniejsza osłona gazowa - pomimo że rotametr lub zegar, pokazuje poprawne nastawienie ale do uchwytu już nie dochodzi wszystko.

 

Innym, raczej mało prawdopodobnym powodem że elektroda może się grzać, to zamienione bieguny: polaryzacja.

 

Spawanie stali czarnej (mowa o podstawowych stopach) nie jest wcale łatwiejsza niż biała czyli kwasiak. W sumie w białej są na ogół większe odkształcenia oraz większa możliwość nie korzystnego wypalenia składników stopowych, ale na ogół stal się czyściejsza, przygotowanie jej jest mniej upierdliwe, jak czarnej bo trzeba zendrę do białości zedrzeć z obu powierzchni na minimum jeden cm, oraz w przypadku spawania białej drut dodaje się do jeziora kropelkowo, za to w czarnej trzeba go wpychać...


Mientras hay vida, hay esperanza.

Julio Verne


#7 Cinek

Cinek

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 118 postów

Napisano 18 styczeń 2020 - 18:58

sprawdz przepłw na palniku , sprawcz czy nie masz   dziurki na pakiecie moze zaciągać   powietrze , sprawdz czy nie dmucha z rury , pory na dole moga byc tez jak zle podajesz drut i pod złym kątem trzymasz palnik. to tyle. i przed  rozpoczynaniem spawania spóść  cisnienie z palnika  byc  moze nawet jak lekko zasysa powietrze to jak to sposcisz i zaczniesz od nowa powinno byc lepoej moze  na rozpoczynaniu podaje za duzo  i przed chwile  mocno dmucha..



#8 Cinek

Cinek

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 118 postów

Napisano 18 styczeń 2020 - 20:18

a i chłopie poducz sie ostrzyc elektrody bo to na tym zdjeciu to  tragedia.  ma byc jak ołóweczek wystrugana



#9 Developers

Developers

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 819 postów
  • LokalizacjaMój świat....Moje kredki....

Napisano 19 styczeń 2020 - 09:43

Za inwestuj sobie z 30 zl i zakup sobie soczewkę gazową do palnika najlepiej Jumbo, materiał przed spawaniem za bielić do białego, zeby nie było farby, ani rdzy i problem masz rozwiązany. 



#10 redhot12

redhot12

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 4 postów

Napisano 20 styczeń 2020 - 20:20

Ogłaszam sukces. Dzisiaj wg. podpowiedzi zastosowałem soczewkę Jumbo i wymieniłem gaz u sprawdzonego dostawcy problem CAŁKOWICIE zniknął, rurociąg dokończony szczelność sprawdzona wszystko ok. Dziękuję wszystkim za zaangażowanie i pomoc. Temat do zamknięcia.






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych