Skocz do zawartości


Zdjęcie

Spawanie nierdzewki tig.


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
35 odpowiedzi w tym temacie

#1 Vexart

Vexart

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 24 postów

Napisano 17 listopad 2019 - 01:08

Witam. Niedawno zakupiłem spawarkę tig. I zacząłem próby na stali nierdzewnej. I po spawaniu na spoinie robi się ciemny szary nalot. W czym może być problem?? gaz to argon 4.6. Mógł by ktoś coś podpowiedzieć co zmienić dopiero się uczę pierwsze próby tig.

Pozdrawiam.



#2 Vagabundo

Vagabundo

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 253 postów
  • LokalizacjaAl mundo

Napisano 17 listopad 2019 - 08:58

Słaby ten twój gaz, lepiej już Argon 4.8 lub 5. Co to ciemno-szarej spoiny to może być ona spowodowana, słabą jakościową osłoną gazową, jak również zbyt wolnym prowadzeniem łuku. Podczas spawania TIG stali wysoko stopowych przy przegrzaniu wypalają się w zależności od gatunku stali chrom lub nikiel, powodując utratę właściwości chemicznych, czyli m.in. nierdzewności. Do tego przed spawaniem dobrze jest odtłuścić materiał spawany. Można powiedzieć im lepiej pospawany materiał tym spoina jest bardziej srebna - ale czym gorzej tym bardziej ciemna, czarna i dziury to totalna kupa, bo materiał uszkodzony.

 

A co zmienić? Zacząć po Bożemu, czyli wygooglać sobie podstawowe informacje o spawaniu TIG, masz jakieś książki do pobrania w PDF również z gryzonia, nie wspominam że jest już trochę osób co robi po polsku poradniki od podstaw o spawaniu. Najpierw zapoznaj się z właściwościami, również odkształceniami następnie bierz się za próby... 


Mientras hay vida, hay esperanza.

Julio Verne


#3 Vexart

Vexart

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 24 postów

Napisano 17 listopad 2019 - 18:31

Tak jak cztalem między 4.6 a 4.8 jest bardzo mała różnica w czystości. Tylko że jak nawet na chwilę roztopi się materiał zawsze zrobi się czarny

#4 Metalweld

Metalweld

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 34 postów

Napisano 18 listopad 2019 - 15:11

Ciemny nalot to może być:

  • Do jeziorka dostaje się powietrze ponieważ spawasz na za długim łuku lub masz za małą średnicę ceramiki albo za mały przepływ gazu ochronnego.
  • Materiał musi być wyczyszczony im lepiej przygotowany materiał tym ładniejsza spoina.
  • Czystość gazu ma duże znaczenie przy bardziej wymagających stopach standardowe 308 się nie rozleci ale chcąc jakości przejdź na czystszy

W standardowych stopach nierdzewnych podstawowym składnikiem który generuje tlenki odporne na działanie powiedzmy  korozji w znaczeniu typowym jest chrom do tego dodawane są inne składniki jak nikiel czy molibden. Oczywiście cena materiału rośnie wraz z ilością niklu i innych rzadkich pierwiastków. Najłatwiej wypalić chrom. Zbyt wysokie natężenie, za wolne spawanie i po paru tygodniach na stali odpornej na korozję ogólną  masz najzwyklejszą rdzę.

 

Kolor spoiny jest uzależniony od tępa oddawania ciepła. I tak srebrny to najlepszy kolor. Powierzchnia spoiny nie posiada zbytniego zubożenia w składniki stopowe a oddawanie ciepła było w miarę wolne, ale nie za wolne (eutektyki i fazy wydzielają się przy za wolnym chłodzeniu szczególnie w pewnych temperaturach, to bardzo problematyczne składniki powodują w skrócie pęknięcia).

Kolor żółty akceptowalny, niebieski nie jest dobrze a później to już katastrofa. Czarny nalot to węgiel i oznacza poważne kłopoty. O porach nie wspomnę.

 

Jeszcze jest ciemna strona mocy

Spawanie TIG uznawane jest za czyste i wielu się z tego cieszy. Ok. zgadzam się jest czyste na pierwszy rzut oka a przecież płynne jeziorko cały czas uwalnia niesamowicie szkodliwe związki chromu, niklu, molibdenu i inne. W stalach nie stopowych tego nie ma.



#5 Vexart

Vexart

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 24 postów

Napisano 18 listopad 2019 - 21:15

Aktualnie mam dysze 5,6,7 tak jak czytałem to trzeba 8 lub większą to założyłem 7 z soczewką i dalej to samo bez zmian. Od dyszy do spawanego materiału miałem 1cm to za dużo?? Ile ma wystawać elektroda z dyszy??

Tylko nie wiem co zrobić z tym gazem mam jeszcze 130 Barów. Tak myślę wymienić ale szkoda gazu.

Starałem się nie grzać długo w jednym miejscu. Aby się roztopiło i przesunąć się dalej.

Pozdrawiam.



#6 Vexart

Vexart

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 24 postów

Napisano 18 listopad 2019 - 21:16

Metalweld dzięki za pomoc. Gaz 4.8 wystarczy czy starać się dorwać 5.0?



#7 Metalweld

Metalweld

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 34 postów

Napisano 20 listopad 2019 - 13:46

Witam

Moim zdaniem dokończ tą butlę co masz. Szkoda gazu a na tym przecież możesz się uczyć. Zastosowanie gazu 4.8 eliminuje ciemny nalot spowodowany domieszką zanieczyszczeń. Sam na takim testuję materiały dodatkowe i jest ok. Wiadomo 5.0 jest lepszy tylko czy na początku nauki trzeba Ci tego. Myślę , że jak opanujesz technikę i przyjdzie konkretna robota wtedy kup 5.0.

Dobór ceramiki jest ważny. Ja do przetopów na rurach o małej średnicy bądź cienkiej ściance używam nr 5 do ścianek 8.8mm i w górę 7. Natomiast do lic szerokich w technice na ósemkę daję 10 i nieco więcej gazu. Tutaj ciężko doradzić bo każdy ma swoje przyzwyczajenia i swoją technikę.

Dla mnie dobór odpowiedniej średnicy i typu ceramiki jest ważny ponieważ spawam na ósemkę i podpieram ceramikę o materiał podstawowy. Wykonując przetopy tak dobieram średnicę aby bez problemowo poruszać się z lewej naprawą stronę spawanych ścianek i abym nie mógł za mocno uciekać na boki. Uciekniesz za mocno możesz nie stopić krawędzi i masz przyklejenie lub brak przetopu a tak blokuje cie ceramika i tego nie zrobisz.

Odległość jest ok ja wysuwam elektrodę zależnie od tego co spawam , ale staram się nie przekraczać 8mm. Im większa odległość pomiędzy ceramiką a materiałem podstawowym tym większa szansa, że powstaną turbulencje i zostanie zassane powietrze w pobliże jeziorka a to już katastrofa.



#8 Vexart

Vexart

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 24 postów

Napisano 20 listopad 2019 - 23:17

Pospawać nierdzewkę tak by miała srebrny kolor raczej ciężko nie?

Może macie w ogule jakieś wskazówki co do spawania tigiem? Na pewno bardzo mi się przydadzą.

Pozdrawiam.



#9 Metalweld

Metalweld

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 34 postów

Napisano 21 listopad 2019 - 06:44

Pospawaj elektrodą, nie obijaj szlaki, poczekaj aż wystygnie, usuń szlakę i masz spoinę o kolorze srebrnym :)

Tylko co ci to da.



#10 Vexart

Vexart

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 24 postów

Napisano 21 listopad 2019 - 22:14

Mam takie pytanie czy tarcz szlifierskich do cięcia, szczotek drucianych do nierdzewki można używać do aluminium i nierdzewki czy jak uzywać to tylko i wyłącznie nierdzewka?



#11 Vexart

Vexart

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 24 postów

Napisano 23 listopad 2019 - 14:15

Jednak spawanie tigiem nie jest takie proste jak by się wydawało. nic mi nie chce wychodzić na czym nie próbuje coś jest nie tak.

Podpowiecie może na czym zaczynać próby i jak to robić?



#12 Pjoter94

Pjoter94

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 27 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 23 listopad 2019 - 16:38

Pamiętam jak ja zaczynałem 2 lata temu przygode z tigiem. Pracowałem w firmie produkującej kominy, spawałem elementy z blachy o grubości od 0,6 do 1,0. Wiec na początku to była katastrofa. Dziura za dziurą, ręka mi latała, to była tragedia. Ale jak to już mi ktoś kiedyś tutaj napisał, nie wiem czy czasem nie właśnie pan Metalweld (zawsze pomocny na tym forum :] ) praktyka praktyka i jeszcze raz praktyka :) Po czasie było widać efekty. Chociaż do tego żeby się nazwać fachowcem jeszcze sporo mi brakuje :D
Mi osobiście dużo dało oglądnie różnego rodzaju poradników. W Polsce jest jeszcze tego mało, ale kanał "Adiweld" może Cię na coś fajnego naprowadzi. Z angielskich już jest z czego wybierać wpisz sobie na yt jakąś fraze w stylu "welding tig", "Welding section tig" , "Welding pipe tig" i nic tylko oglądać. Ja osobiście  z angielskiego nie jestem wybitnie zdolny wiec niestety mało co rozumień z tłumaczeń, ale sama technika spawania, prowadzenia uchwytu , podawania spoiwa, na to już można zwracać uwage i naśladować autora.
Pozdrawiam i życze powodzenia! :)



#13 Vexart

Vexart

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 24 postów

Napisano 25 listopad 2019 - 18:05

Napisał by mi ktoś co robię nie tak? Próbuję spawać aluminium i totalnie nic nie wychodzi spawam Blachy lub rury 2mm grubości czyszczę papierem ściernym i odtłuszczam acetonem.  Czasami ale to bardzo rzadko wyjdzie w miarę ładny spaw ale prawie ciągle nic się nie udaje. Tracę do tego siły, chcę zespawać dwa elementy ale ciągle nic nie chce się ze sobą połączyć, próbuję dołożyć drut ale on nie spływa na spawany element tylko robi się kulka na jego końcu.

prąd ustawiłem na 65-70 elektroda 2mm złota szlifuje ją na trapez, częstotliwość 90Hz, Balans 35%, gaz około 10l min dysza 7 bez soczewki.

Baaardzo proszę o pomoc bo mam już powoli dość.

Oglądam filmiki jak ludzie spawają to po prostu nie dowierzam jak im to tak wychodzi drut ładnie rozpływa się w jeziorku.

A mi wszystko jak na złość. zmienić gaz na lepszy czy może ustawienia spawarki czy jest problem w technice??


Użytkownik Vexart edytował ten post 25 listopad 2019 - 18:06


#14 Vexart

Vexart

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 24 postów

Napisano 26 listopad 2019 - 15:11

Proszę bardzo o jakiekolwiek wskazówki. Czy mam założyć nowy temat bo tu zacząłem nie o tym metalu co w temacie??



#15 Metalweld

Metalweld

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 34 postów

Napisano 27 listopad 2019 - 07:49

Witam

 

Zakładam , że sprzęt jest OK (prąd przemienny).

Jakie to aluminium?

Skoro tworzy się kulka płynnego metalu to znaczy, że napięcie powierzchniowe jest bardzo wysokie a co za tym zwilżalność niska.

Taka sytuacja ma miejsce gdy:

  • spawamy na prądzie stałym
  • spawamy kiepskim pod względem czystości materiałem dodatkowym
  • za niskie natężenie
  • materiał pokryty tlenkami aluminium
  • za długi łuk zły kąt palnika i drutu

Przy AL najważniejsze jest pozbycie się tlenków. Tlenków nie stopisz niczym i to one hamują lub wręcz uniemożliwiają łączenie się materiałów. bardzo ważne jest na początku nagrzanie materiału podstawowego (nieco ponad 660 stopni i wszystko spłynie) do temp. bliskiej topieniu. Następnie przy krótkim łuku dokładamy materiał dodatkowy (niejako wciskamy) aż tak specyficznie zostanie wciągnięty w materiał podstawowy.

 

Ostrzenie elektrody moim zdaniem nie ma sensu ponieważ prąd przemienny i tak ją zaokrągli.

 

Proponuję na początek napawać. Nauczysz się jak trzymać palnik i pod jakim kątem podawać materiał dodatkowy. I najważniejsze jak musi być wyczyszczony materiał aby napawanie ogóle było możliwe.

 

Najważniejsze przy AL to (tu się powtórzę) POZBYĆ SIĘ TLENKÓW.



#16 Vexart

Vexart

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 24 postów

Napisano 27 listopad 2019 - 13:10

Prąd przemienny spawarka to welder fantasy jet tig 200 ac/dc

Co do materiału spawanego to nie wiem ale spawałem drutem alsi5 i almg5 to si5 ładniej wychodzi. Przy spawaniu drutem almg5 osadza się żółty nalot.

to pierwszy punkt można wykluczyć bo ustawiałem zmienny ac

co do drutu nie wiem jakiej czystości tylko oznaczenie jest 4043 lub 5356

Jakiej firmy lub gdzie kupujecie druty do tig??

 

To spawając aluminium zawsze trzeba rozgrzewać materiał spawany??

czy da się bez?



#17 Metalweld

Metalweld

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 34 postów

Napisano 28 listopad 2019 - 08:26

Witam

 

Podgrzewanie aluminium stosujemy przy większych grubościach a i tak powyżej 100stopni zaczyna się rozrost ziarna i spadek wytrzymałości. Mi szło o miejscowe nagrzanie tak aby zacząć proces.

Żółty nalot to najprawdopodobniej tlenki azotu.

Co do czystości tego Ci już normy nie powiedzą. Tą informację uzyskasz od spawaczy. Im lepszy drut tym lepsza spawalność tym czyściejszy chemicznie.

Złącza aluminiowe nigdy nie przeniosą 100% wytrzymki materiału podstawowego. Jak osiągniesz 80-90% to jesteś "GOŚĆ"



#18 Vexart

Vexart

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 24 postów

Napisano 28 listopad 2019 - 15:57

Pojeździłem po mieście i da się jednak dostać u mnie 5.0 argon 8l za 50zł. jeszcze trochę pospawam na tym do tych 100barów a potem zmienię na 5.0

Czyli blachę 2mm rozgrzać w miejscu w którym zaczynam spawać.

O wytrzymałość spawu mi teraz w ogóle nie chodzi, tylko o to by w końcu udawało się łączyć ładnie elementy. bo jak narazie to smarki nie spaw wychodzi nie łączy się. Nawet jak materiał przylega do siebie i chcę aby przyłapać punktowo to nie łączy się...



#19 Vexart

Vexart

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 24 postów

Napisano 28 listopad 2019 - 19:58

A właśnie jakie mają być kąty przy spawaniu? Palnik ma być kąt prosty lub bliski prostego? A drut? Ma jakieś znaczenie pod jakim kątem drut?

#20 Vexart

Vexart

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 24 postów

Napisano 28 listopad 2019 - 20:37

Wyczyscilem dokładnie oba elementy odtluscilem. No i wyczyscilem drut papierem, wcześniej tego nie robiłem...
No i po wyczysczeniu wszystkiego zaczęło wychodzić!!




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych