Skocz do zawartości


Zdjęcie

Spawanie w imadle kątowym


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
8 odpowiedzi w tym temacie

#1 ToPrzeciezJa

ToPrzeciezJa

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 5 postów

Napisano 23 wrzesień 2019 - 21:36

Spawam hobbistycznie, nie mam doświadczenia, więc, aby kąty wychodziły należycie, kupiłem imadło kątowe. Jednak po pospawaniu elementu zamiast kąta prostego wyszedł kąt ostry. Dlaczego tak się dzieje? Czy za mocno dociskam element w imadle?



#2 Metalweld

Metalweld

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 19 postów

Napisano 24 wrzesień 2019 - 07:05

Witam

 

Temat stary jak spawalnictwo.

To, że Pan pospawa coś w przyrządzie nie oznacza , że znikną naprężenia. W momencie poluzowania mocowania naprężenia w spoinach wykonanych wewnątrz zamknęły  kąt - nic nie zwykłego.

Aby wykonać poprawnie konstrukcję ze stali trzeba przewidzieć pewne rzeczy (tzw. praktyka spawalnicza). Wykonanie ściegu w pozycji FW PB bez czołowego sczepienia lub przeciw stawnych spoin Musi się skończyć przegięciem. Chyba że szybko pospawasz, ale wtedy nie stopisz krawędzi.

Musisz zwrócić uwagę na grubość spoiny najczęściej jest to 0,7x grubość materiału lub dwustronna to 0,5x grubość materiału. Jerzeli spoina nie jest przewidziana do naprężeń tętniacych pospawaj to w sposób przerywany.Wykonaj kila sczepów one skutecznie blokują odginanie materiału. Można też odgiąć w przeciwna stronę i po spawaniu ulegnie powiedzmy wyprostowaniu.

Porad może być mnóstwo. Każdy spawacz ma swoje sposoby na przeciw działanie odkształceniom.

 

Pozdrawiam



#3 ToPrzeciezJa

ToPrzeciezJa

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 5 postów

Napisano 24 wrzesień 2019 - 07:47

Dzięki za info. Spawanie wykonałem od bocznego ściegu, obróciłem element i drugi bok, następnie czoło, pachwiny nawet nie tknąłem, bo jak przyłożyłem kątownik to mnie zaskoczyło. Włożyłem drugi element i postanowiłem punktowo w takiej samej kolejności, ale po punktowym zespawaniu pierwszego boku znów to samo, więc rozciąłem spaw i teraz dociekam jak to wykonać.



#4 Pjoter94

Pjoter94

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 14 postów

Napisano 24 wrzesień 2019 - 18:24

@metalweld grubość w sensie, że szerokość spoiny? Pytam bo sam nigdy nie przykładam do tego takiej wagi. Może warto zacząć :P

#5 ToPrzeciezJa

ToPrzeciezJa

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 5 postów

Napisano 24 wrzesień 2019 - 21:38

Zauważyłem, że zakręcenie w imadle wcale nie ustawia elementu pod kątem 90st. Pozostaje lekko odchylone ku wnętrzu, tak więc gdy nagrzeję krawędzie to  naciąga spoina i imadło. Dodatkowo zakręciłem ściski na ścianki imadła i  elementu aby nie odchodziły od przykładni. Jutro sprawdzę jak to wygląda po spawaniu punktowym.

Też mnie zastanawia grubość w @metalweld, bo można to rozumieć jako ilość spoiny ponad materiał lub ilość w materiale.



#6 Metalweld

Metalweld

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 19 postów

Napisano 25 wrzesień 2019 - 06:06

Witam

 

Grubość spoiny kątowej to prosta przecinająca kąt złożonych dwóch materiałów (w ty przypadku jest 90 stopni dzielone na 2= 45stopni) kończąca się na wysokości lica. Biorąc pierwszy lepszy miernik spoin zaraz będziecie wiedzieć o co biega. Ważne jest to, że:

  • Spoina wypukła jest niepoprawna ( większość spawaczy takie robi)
  • Spoina płaska jest akceptowalna (co lepsza firma takie wytwarza)
  • Spoina wklęsła jest większości przypadków najbardziej pożądana (ciężko znaleźć spawacza który to potrafi)
  • Brak stopionej krawędzi wewnątrz złącza (90% przypadków) jest niedopuszczalne. ( na próbie łamania poległo wielu fachowców)
  • Nie wolno zakańczać spoin na końcach blach
  • Jeżeli już musimy tak zakończyć należy zeszlifować koniec złącza od grubości 0 do pełnego wymiaru spoiny. (brzmi bezsensownie , ale wytrzymałościowo tak jest najlepiej)
  • Szlifować kratery
  • Spawać tak aby nie było podtopień
  • Część spawaczy spawa w ten sposób iż cofa palnik wstecz. Cóż jeśli na to spojrzymy z punktu widzenia budowy mikro oka'y następuje wolniejsze chłodzenie i nieco rozdrobnimy ziarno. Natomiast z punktu widzenia naprężeń dowalimy ciepła i wzrosną odkształcenia. Poza tym spoina jest nierówna i łatwiej o korozję. No i powstaje nam pełno poprzecznych karbów. 

Zasad jest trochę a te to takie moim zdaniem najważniejsze.:)

 

Spoina wklęsła jest dlatego najbardziej pożądana ponieważ jest tam płynne przejście między materiałami (brak karbu geometrycznego). Rozkład naprężeń jest również najbardziej dla nas odpowiedni.

Im spoina bardziej wypukła tym mocniejsze naprężenia rozciągające i większy karb geometryczny przy linii wtopienia.

Brak stopionej krawędzi wewnątrz złącza to bardzo mocny karb inicjujący pęknięcia. Wytrzymałość takiego złącza jest 70-80% niższa od identycznego ze stopiona krawędzią. Oczywiście najmocniejsze będzie wtedy gdy wykonamy wtopienie na wylot. Czyli np. spoina pachwinowa spawana dwustronnie a wtopienia w środku łączą się i całkowicie eliminują karby geometryczne.

 

Przeliczniki grubości spoin FW PB

0,2 x gr materiału to minimum jakie musi być

0,5 x gr materiału w przypadku dwustronnych pachwin

0,7 x gr materiału w przypadku spoin jednostronnych

Oczywiście jak będzie nieco więcej świat się nie zawali. Jednak mniej już być nie może. Grubsza spoina to strata :materiału, czasu, prądu, gazu itd.

 

 

Pozdrawiam



#7 ToPrzeciezJa

ToPrzeciezJa

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 5 postów

Napisano 25 wrzesień 2019 - 21:15

Dzięki za merytoryczną odpowiedź.

Element zakręciłem w imadle i dodatkowo ściągnąłem go ściskami, tak jak na zdjęciu. Przyłapałem punktowo, a następnie zespawałem po długości wpierw z jdenej, a następnie z drugiej strony. Kąt wyszedł niemalże 90st.Jednak przy spawaniu wnętrza kąt zaczął się ściągać do wewnątrz. Pospawanie w tym miejscu w imadle jest bardzo nie wygodne. Wydaje mi się, że tutaj ważna jest kolejność wykonwyania spawu. Powinienem ciągnąć od punktu A do B, czy odwrotnie? Jaka jest poprawna kolejność? Czy schładzanie elementu powietrzem z kompresora po przeciwległych sciankach aby naciągnąć do konta 90 jest dobrym pomysłem?

 

fhvIkNx.jpg


Użytkownik ToPrzeciezJa edytował ten post 25 wrzesień 2019 - 21:33


#8 Metalweld

Metalweld

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 19 postów

Napisano 26 wrzesień 2019 - 07:09

Witam

 

Moim zdaniem :

  • najpierw sczepy w punktach A, B i po drugiej stronie.
  • Następnie spoiny od A do B i to samo po drugiej stronie
  • kolejny etap to spoina w PG z punktu B
  • na końcu spoina PG z punktu A

Gdy układ jest zamknięty czyli będą cztery naroża. Najpierw wykonałbym PG w środku potem PG na narożach i na końcu PA z jednej i drugiej strony. Oczywiście wszystko naprzemiennie a nie jak tam komu wygodnie.

 

Zresztą spawając u różnych prywaciarzy nie spotkałem się z takim urządzeniem (szkoda im kasy) spawałem zwyczajnie z kątownikiem w ręku wykonując po narożach odpowiednie sczepy. i mierząc przekątne.

 

Nie przesadź z prądem im wyższy prąd tym mocniejsze naprężenia.

 

Pozdrawiam



#9 ToPrzeciezJa

ToPrzeciezJa

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 5 postów

Napisano 29 wrzesień 2019 - 09:45

Znalazłem ciekawy poradnik jak pospawać, gość rzeczowo wyjaśnia.

https://youtu.be/4DmySzcUBIQ

https://www.youtube....h?v=h5AOvZsC85Y   od 3:30

Odchyłki też koryguję naciąganiem przez schładzanie spawu powietrzem  z kompresora.






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych