Skocz do zawartości


Zdjęcie

Jak pospawać korpus żeliwny


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
3 odpowiedzi w tym temacie

#1 Maniek05204

Maniek05204

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 1 postów

Napisano 10 wrzesień 2019 - 12:41

Kupiłem okazyjnie strug reczny z żeliwny korpusem. Okazało się że sa na nim bardzo drobne pęknięcia. Cały korpus jest w całości pęknięcia są na bocznej ściance po zewnętrznej stronie. Od wewnętrznej ich niewidać. Zewnętrzna strona powinna być gładka i równa. Czy istnieje jakas metoda naprawy w taki sposób aby płaszczyzna nadal była płaszczyzną bez wypuklago spawu. Czy po zeszlifowaniu spawu wzmocni się Konstrukcja korpusu.

Załączone pliki



#2 Vagabundo

Vagabundo

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 153 postów
  • LokalizacjaAl mundo

Napisano 11 wrzesień 2019 - 05:57

Żeliwo jest trudnym  czasem nie możliwym tematem do pospawania, ponieważ jest nie jednorodne, do tego zawartość węgla też robi pod górkę. Raczej naprawia się rzeczy takie jak odlewy, nie narażone na duże naprężenia które mogą powstawać podczas strugania. Taki urok materiału.

 

Tutaj temat z ciekawymi wypowiedziami:

http://spawalnictwo....żeliwa#entry456


Tu activo más valioso no es tu dinero, sino tu tiempo, así que no pierdas ni un solo segundo de tu vida.


#3 Metalweld

Metalweld

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 15 postów

Napisano 12 wrzesień 2019 - 07:04

Witam

 

Spawanie żeliwa rzeczywiście niesie ze sobą spore ryzyko powstania pęknięć. Nie jest to jednak temat nie do rozwiązania.

Z tego co widzę żeliwo będzie typu płatkowego (najczęściej używane i ze spawalnych typów stwarzające najwięcej problemów).

Kolejny etap to pozyskanie informacji czy materiał miał kontakt z olejami i smarami czy nie.

Zakładam że struga nikt nie konserwował w olejach i jedyne co widział to żywica z drewna:)

Do wyboru masz dwie technologie wykonania złącza na zimno i na gorąco. Zakładam , że nie masz podręcznego pieca gdzie nagrzejesz element do min.750 stopni:).

Zatem idziemy drogą regeneracji na zimno. Ponieważ żeliwo nie miało kontaktu z olejami, smarami, emulsjami wybieramy materiał typu Ni lub NiFe.

Różnice:

Ni- doskonale i głęboko zwilża materiał, wiąże węgiel a węgiel w niklu nie powoduje kruchości, niska temperatura spawania, wysokie powinowactwo do fosforu powoduje kruchość jeśli ten występuje.

NiFe - spoina o najwyższych parametrach wytrzymałościowych, ale nieco gorzej zwilża ścianki, nie jest taka miękka w obróbce jak nikiel czy Monel(NiCu)

 

Technologia wykonania złącza:

  • należy wyciąć całe pęknięcie ( nie może zostać ani kawałek), sprawdzić penetrantem czy wszystko usunęliśmy.
  • najlepiej żłobić
  • na początku i końcu pęknięcia wykonać otwory wiertłem nr 4-5 aby uniemożliwić propagację pęknięcia.
  • Wykonać spoiny sczepne na końcach pęknięcia i w środku.
  • Spoiny sczepne i główne wykonać tak jak poniżej:
  1. elektroda fi2,5, natężenie jak najniższe np.60A
  2. spawać bez zakosów
  3. spoina o długości max 30mm
  4. natychmiast po zakończeniu spawania przekuć obijakiem z okrągłą końcówką całą spoinę (przyspawać kulkę z łożyska o średnicy np. 3mm) lub wykonać coś takiego z innego materiału. Przekuwanie doda naprężenia ściskające, które zniwelują powstałe podczas spawania naprężenia rozciągające.
  5. kolejny fragment spoiny wykonywać w momencie gdy gołą dłonią będziesz mógł dotknąć spawany element.
  6. Wykonywać tak każdy ścieg.
  7. Bardzo dokładnie usuwać żużel
  8. Szlifować dokładnie wejścia
  9. Wykonać wypukle lico i grań
  10. Zeszlifować na płasko lico i grań tak aby nie pozostały podtopienia. Podtopienie = karb. Karb = pęknięcie.

Wszystko wykonywać powoli, bez nerwów.

Tak wykonane złącze będzie trzymać. Otwory po wierceniu , oczywiście też zaspawać w momencie wykonywania spoin sczepnych.

Zasada jest prosta im mniej energii wprowadzisz tym lepsze złącze powstanie.

 

Powodzenia :)



#4 Developers

Developers

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 723 postów
  • LokalizacjaMój świat....Moje kredki....

Napisano 14 wrzesień 2019 - 23:41

Witam

 

Spawanie żeliwa rzeczywiście niesie ze sobą spore ryzyko powstania pęknięć. Nie jest to jednak temat nie do rozwiązania.

Z tego co widzę żeliwo będzie typu płatkowego (najczęściej używane i ze spawalnych typów stwarzające najwięcej problemów).

Kolejny etap to pozyskanie informacji czy materiał miał kontakt z olejami i smarami czy nie.

Zakładam że struga nikt nie konserwował w olejach i jedyne co widział to żywica z drewna:)

Do wyboru masz dwie technologie wykonania złącza na zimno i na gorąco. Zakładam , że nie masz podręcznego pieca gdzie nagrzejesz element do min.750 stopni:).

Zatem idziemy drogą regeneracji na zimno. Ponieważ żeliwo nie miało kontaktu z olejami, smarami, emulsjami wybieramy materiał typu Ni lub NiFe.

Różnice:

Ni- doskonale i głęboko zwilża materiał, wiąże węgiel a węgiel w niklu nie powoduje kruchości, niska temperatura spawania, wysokie powinowactwo do fosforu powoduje kruchość jeśli ten występuje.

NiFe - spoina o najwyższych parametrach wytrzymałościowych, ale nieco gorzej zwilża ścianki, nie jest taka miękka w obróbce jak nikiel czy Monel(NiCu)

 

Technologia wykonania złącza:

  • należy wyciąć całe pęknięcie ( nie może zostać ani kawałek), sprawdzić penetrantem czy wszystko usunęliśmy.
  • najlepiej żłobić
  • na początku i końcu pęknięcia wykonać otwory wiertłem nr 4-5 aby uniemożliwić propagację pęknięcia.
  • Wykonać spoiny sczepne na końcach pęknięcia i w środku.
  • Spoiny sczepne i główne wykonać tak jak poniżej:
  1. elektroda fi2,5, natężenie jak najniższe np.60A
  2. spawać bez zakosów
  3. spoina o długości max 30mm
  4. natychmiast po zakończeniu spawania przekuć obijakiem z okrągłą końcówką całą spoinę (przyspawać kulkę z łożyska o średnicy np. 3mm) lub wykonać coś takiego z innego materiału. Przekuwanie doda naprężenia ściskające, które zniwelują powstałe podczas spawania naprężenia rozciągające.
  5. kolejny fragment spoiny wykonywać w momencie gdy gołą dłonią będziesz mógł dotknąć spawany element.
  6. Wykonywać tak każdy ścieg.
  7. Bardzo dokładnie usuwać żużel
  8. Szlifować dokładnie wejścia
  9. Wykonać wypukle lico i grań
  10. Zeszlifować na płasko lico i grań tak aby nie pozostały podtopienia. Podtopienie = karb. Karb = pęknięcie.

Wszystko wykonywać powoli, bez nerwów.

Tak wykonane złącze będzie trzymać. Otwory po wierceniu , oczywiście też zaspawać w momencie wykonywania spoin sczepnych.

Zasada jest prosta im mniej energii wprowadzisz tym lepsze złącze powstanie.

 

Powodzenia :)

Za dużo się rozpisał :D Kolega pewnie rzucił to w kąt i tyle :D 






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych