Skocz do zawartości


Zdjęcie

Rama rowerowa diagnoza/pęknięcie

rower aluminium pęknięcie rama spaw hamulec ultralite

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
6 odpowiedzi w tym temacie

#1 Kwiat126p

Kwiat126p

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 7 postów

Napisano 06 lipiec 2019 - 19:56

Witam Szanownych Panów. Loguje się tutaj okazyjnie jak mam tylko problem i wątpliwości odnośnie pęknięć. W załączonych obrazkach widać na ramie rowerowej(tylne widełki) spaw przy mocowaniu hamulca gdzie działają duże siły podczas hamowania hydraulicznym hamulcem tarczowym. Miejsce dokładnie oczyściłem.

Zastanawia mnie czy to jest jakieś mini pęknięcie czy co? Zdrapałem fragmencik, rzuciłem okiem i nie ma tam raczej żadnej czarnej kreski(szczeliny) bynajmniej gołym okiem trudno coś zobaczyć jednak z wierzchu jak widać na zdjęciach są takie srebrne "kreski" tuż przy samym spawie na jego granicy z rurą. Potem zamalowałem markerem(stąd czarna kropka). To miejsce nie wydaje żadnych dźwięków ani podczas jazdy ani podczas hamowania więc raczej "nie pracuje" nic tam. Miałem wcześniej do czynienia z pęknięciami w ramie mniejszymi oraz większymi i niektóre większe aż strzelały i przeważnie po zdarciu lakieru była czarna kreska grubości włosa. Jednak nie daje mi ten przypadek spokoju i zwracam się do specjalistów. Moje pytanie brzmi:

 

1. Czy to może być pęknięcie?

2. Jeśli nie to skąd się coś takiego bierze?

 

Materiał to aluminium ultralite jak podaje producent. Lakier czarny matowy - jeśli to ma znaczenie.

Załączone pliki


Użytkownik Kwiat126p edytował ten post 06 lipiec 2019 - 20:08


#2 spawmisza

spawmisza

    Zaawansowany

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 44 postów

Napisano 11 lipiec 2019 - 14:28

ad 1. Nikt nie jest w stanie udzielić odpowiedzi na to pytanie. Trzeba by zrobić badanie złącza (np. rentgenowskie) ewentualnie spróbować środkiem penetracyjnym.

 

ad 2. Jeśli to nie jest pęknięcie, to jest to kwestia wyłącznie estetyczna. Tak się lakier "ułożył" lub "nie ułożył" na danej spoinie, która wyszła jak wyszła.

 

 

Spodziewałem się tutaj raczej pytania czy to ma szansę się urwać przy hamowaniu. Nie pytany nie odpowiadam. ;-)



#3 Kwiat126p

Kwiat126p

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 7 postów

Napisano 12 lipiec 2019 - 17:23

Czy ma to się szansę urwać przy hamowaniu? :) Albo po prostu powiększyć? A co oznacza ta metoda "na środek penetracyjny"?

Tu są lepsze zdjęcia już oszlifowanego z lakieru miejsca:

https://imgur.com/a/yhChuJD


Użytkownik Kwiat126p edytował ten post 12 lipiec 2019 - 17:24


#4 spawmisza

spawmisza

    Zaawansowany

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 44 postów

Napisano 12 lipiec 2019 - 18:08

UWAGA! Poniższe odpowiedzi, to tylko moja prywatna opinia i nie należy się nią sugerować, bez poparcia jej ekspertyzą wykonaną we właściwych laboratoriach przemysłowych. :-)

 

Czy ma to się szansę urwać przy hamowaniu?

 

Tak jak każdy spaw. Moim zdaniem jeśli tam jest pęknięcie, to dotyczy tylko kawałka jednego z dwóch spawów.

Mechanika naprężeń raczej jest korzystna, w sensie, że nie widzę tutaj, by miały działać jakieś momenty "odrywające" podczas hamowania.

No i mówimy tu o tylnym kole, tzn. mniejsze siły hamujące i mniejsze znaczenie przy hamowaniu.

Nawet jeśli się urwie i przypadkiem jeszcze zablokuje tylne koło to w większości przypadków żaden problem. Uślizg tylnego koła może.

Przy przednim kole, to byłaby inna historia w razie awarii.

 

A co oznacza ta metoda "na środek penetracyjny"?

 

Dwadzieścia parę lat temu, stosowałem środek, czerwony penetrator, który chętnie właził w szczeliny w metalu.

Jeśli tam była szczelina, to barwiła się na czerwono. Po przetarciu szmatą, to się ścierało wszędzie z wyjątkiem tego co weszło w szczelinę.



#5 Kwiat126p

Kwiat126p

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 7 postów

Napisano 12 lipiec 2019 - 21:22

Dzięki za odpowiedź :) Zwłaszcza ciekawa metoda ta z tym czerwonym penetratorem do szczelin. Muszę to kupić. Jak to się nazywa i ewentualnie gdzie szukać tego? W przypadku karbonu też się sprawdza?


Użytkownik Kwiat126p edytował ten post 12 lipiec 2019 - 21:22


#6 cys_82

cys_82

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 31 postów

Napisano 13 lipiec 2019 - 05:34

https://www.eltrex.n...00ml,id117.html

 

Proszę link, poniżej masz jeszcze wywoływacz i zmywacz. Najpierw nanosisz odrobinę penetrantu na miejsce gdzie podejrzewasz, że jest pęknięcie. Penetrant musi  wniknąć w ewentualne pęknięcie ( odczekaj minimum 5 minut) następnie zmyj nadmiar penetrantu, wystarczy ręcznik papierowy, zmywacz przy takiej powierzchni nie będzie potrzebny. Następnie nanieś z odległości około 20-30 cm odrobinę wywoływacza, ale tylko odrobinę. Wywoływacz przed naniesieniem dobrze wymieszaj (potrząsaj puszką ). Odczekaj aż wywoływacz wyschnie, jeśli pojawi się intensywna czerwona kreska - masz pęknięcie....

Uważaj na penetrant, bardzo brudzi :), ten środek ma podobne właściwości do WD-40, wnika w szczeliny, ma bardzo małe napięcie powierzchniowe. 

Pozdrawiam Krzysiek



#7 Kwiat126p

Kwiat126p

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 7 postów

Napisano 13 lipiec 2019 - 10:51

dużeeee 500 ml a psiknę raz :) No ok, dzięki wam za pomoc. Chyba temat wyczerpany. Puki co rozmawiam mailowo z Krossem(marka ramy) w sprawie reklamacji. Zobaczymy.







Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: rower, aluminium, pęknięcie, rama, spaw, hamulec, ultralite

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych