Skocz do zawartości


Zdjęcie

szczelna spoina metodą MIG ?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
8 odpowiedzi w tym temacie

#1 ARCHICAR

ARCHICAR

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 4 postów

Napisano 06 lipiec 2019 - 12:34

Jestem tu nowy i serdecznie witam wszystkich Forumowiczów.
 

Zajmuję się renowacją zabytkowych samochodów. W jednym z aut skorodował zbiornik paliwa. Sito. Nie nadaje sie do żadnej reanimacji, z resztą jakiekolwiek próby podchodzenia do niego z "ogniem" niosa za sobą zbyt duże ryzyko więc nawet do tematu nie podchodzę.
 

Po długim poszukiwaniu oryginału, które zakończyło się fiaskiem z powodu ceny zbiornika, postanowiłem trochę porzeźbić i przerobić inny gotowy, nowy bak od Poloneza. Przy niewielkiej korekcie położenia króćca wlewu paliwa i zmodyfikowaniu mocowań wejdzie bez problemu.

Chodzi o dosłownie położenie króćca wlewu, który fabrycznie sterczy w górę pod kątem 45* do poziomu jak na obrazku poniżej.
 

8092302300_1562412227_thumb.jpg

Plan mam taki aby naciąć ten króciec od dołu w klin tak by po położeniu rury klin zszedł się na styk. Potem planuję zaspawać spoinę. No i tu pojawia się problem.

Czy można to zrobić MIGomatem..? Mój MIG to Bester 1801 Dual. Niestety ma skokową regulację prądu - 4 pozycje. Osłona CO2, Drut aktualnie 0,8mm  ale mam dysze i mogę dać 0,6 albo 1,2mm. 

Po ustnych konsultacjach z kilkoma osobami  branży okazało się, że jedni mówią tak a inni że nie. Od technologa spawalnictwa z Politechniki Gdańskiej słyszę, że tylko TIG a znów ktoś z firmy która zajmuje się klimatyzacjami, chłodnicami i także zbiornikami samochodowymi zarzeka się że spokojnie MIG wystarczy i że oni tak robią i jest szczelne.
Nie jestem przekonany do MIG w tym temacie zważywszy na fakt, że benzyna jest wysoce dyspersyjna i potrafi wyciekać przez mikropory. Chcę to zrobić dobrze i oczywiście jak najtaniej a ponieważ ów majster od klimatyzacji za zespawanie MIGiem tego króćca zawołał prawie 200zł,- to pomyślałem że może dam radę sam. Pytanie tylko czy tę radę dam!?
 

Chodzi o szczelność takiej spoiny. Czy będzie ona szczelna. Czy mój sprzęt do tego się nada czy odpuścić i nie kombinować..? 

 



#2 Vagabundo

Vagabundo

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 134 postów
  • LokalizacjaAl mundo

Napisano 06 lipiec 2019 - 14:47

Jeśli masz umiejętności, no i umiesz spawać MAG to możesz spróbować, kwestia zasadnicza musisz znaleźć podobny materiał i przetestować spawarkę i jej nastawienia. Istotne jest dla szczelności że nie masz w swojej spawarce żadnego prądu narastania, więc myślę że ewentualny krociec pospawasz, z przerwą - czyli na dwa razy położysz ścieg. 

 

Po przejechaniu jednego ściegu, następnie tarczą do cięcia np 3 mm wybierasz początek spoiny, tzw łezkę - podobnie robisz ale już mniej z zakończeniem spoiny. Materiał na początku spoiny nie ma odpowiedniej temperatury, więc tu może pojawić się przyklejenie. Dlatego wcinamy się w tarczą w spoinę i usuwamy troszkę. Z tyłu wcinamy się tylko odrobinę aby spoina zachowała kształt oraz ze względu na zjawisko zbyt niskiej temperatury.

 

Chcąc dokończyć spoinę zaczynamy troszkę przed końcem, następnie odrobinę cofamy aby najechać na wyciętą łezkę w spoinie, jak ją umiejętnie wypełnimy wracamy jadąc do przodu. Temperatura powinna być już odpowiednia, więc nawet przejeżdżając po początek spoiny powinna być szczelna, następnie przejeżdżamy już przez ostatnią łezkę - wypełniając ją. 

 

Jak maszyna jest sprawna, no i umiesz ją obsłużyć oraz ustawić (czasem przy tego typu sprzęcie bardzo trudne, ba nawet nie możliwe) to możesz spróbować.

A jak nie, to już lepiej spróbować kupić TIG'a w sumie jak chcą na tobie zarobić 200 zł myślę że dołożysz trochę na początku do sprzętu, ale po kilku robótkach ci się zwróci. Fakt, raczej wykorzystanie TIG przy naprawach samochodów jest mniejsze niż półautomatu, ale jednak czasami się przydaje. Nawet najprostszy plus jakieś umiejętności i powinien sobie poradzić, owszem czasem i TIG nie jest łatwo bo zbiornik może być brudny i poruje, ale tu też można użyć mały wybieg, no i w miejscu pora użyć drut do kwasiaka, który jest cięższy i wypełni por. Owszem mówimy o szczelności, bo w przypadku zbiornika pracującego pod dużym ciśnieniem to już głupota.

 

Nie mniej, taki zbiornik można sprawdzić z wykorzystaniem penetrantu spawalniczego oraz wywoływacza, czy jest szczelny.


Vive como si fueras a morir mañana. Aprende como si fueras a vivir para siempre
(
Mahatma Gandhi)


#3 ARCHICAR

ARCHICAR

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 4 postów

Napisano 06 lipiec 2019 - 18:35

Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź!
Mega... !

 

Niestety coś czuję, że chyba będę jednak szukać lepszego ode mnie specjalisty, takiego który zęby zjadł i nie spaprze roboty. Obawiam się, że za cienki w uszach jednak jestem na taką robotę a szkoda by było spieprzyć baniak.
 

Myślałem jeszcze o innej metodzie tj lutowaniu twardym np mosiądzem. Mój oryginalny dziurawy zbiornik ma króciec wlutowany na mosiądz właśnie.
Oczywiście dalej nie wiem kto mógłby mi to zrobić bo ja sam lutowałem w życiu tylko kabelki... ;-)

Myślałem żeby zamontować zbiornik, poheftać króciec w odpowiednim położeniu migiem punktowo tak tylko żeby się trzymał we właściwej pozycji i potem dać komuś kto zalutowałby miejsce łączenia mosiądzem lub innym lutem twardym. To mogłoby się udać . W tym zbiorniku ciśnienia nie ma . To zwykły baniak na benzynę do silnik a z gaźnikiem więc jedyny ciśnienie to tylko na upale pary paliwa, z resztą on i tak ma odpowietrzenia.
 

Co do TIG to gul mi skacze na taki sprzęt ale konkretny kosztuje konkretnie a TIGa z Lidla to raczej chyba nie warto brać..  ;-)

Wiem, że taki sprzęt szybko się zwróci. Myślę o tym ale póki co nie stać mnie na taki wydatek.. ale chciałbym, oj chciałbym... 
Myślę też o odbyciu profesjonalnego szkolenia TIG, MIG/MAG. Mam swoje lata ale może przez UP i jakąś unijną dotacje dałbym radę.


 



#4 ARCHICAR

ARCHICAR

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 4 postów

Napisano 06 lipiec 2019 - 22:19

Swoją drogą to jaki TIGomat polecacie..? Nowy czy używany..? Sporo tego w sieci ale do takich moich potrzeb to co by było najlepsze.?
Czy taki sprzęt: TIG DC Magnum THF 200 IGBT PULS

    jest OK czy szkoda na to kasy i lepiej kupić jakąś profi używkę..?


Użytkownik Admin edytował ten post 08 lipiec 2019 - 17:42
Usunięty link Allegro


#5 Vagabundo

Vagabundo

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 134 postów
  • LokalizacjaAl mundo

Napisano 07 lipiec 2019 - 08:13

Nie spotkałem się z określeniem TIGomat, raczej TIG.

 

Zestaw wygląda na ok, funkcje pomocne ale mała butla to nie ekonomiczne rozwiązanie. Jak już coś duża butla.

 

Spotkałem się ze spawaczami w jednej firmie, którzy na zdecydowanie słabszym sprzęcie od Magnuma robili elementy do Kriogeniki, czy spawali rury pod rurociągi (małe średnice) na gazy techniczne, czyli można - jak ktoś umie spawać poradzi sobie z ograniczonym sprzętem. Jedna spawarka była już firmowa i szła na wyjazdy, bo lepiej się prezentowała.

 

Sam osobiście spawałem w domu jakieś fuchy, jakiś No Name - w sumie nie rury, jakoś mimo że lubię TIG to zawsze więcej spawania miałem w MAG. Ale jednak i ta dawała radę. Jak wiesz co i jak, no i maszyna da się ustawić, w wielu pracach dasz sobie radę.

 

Co do jakości spawarek, konkretnych modeli nie będę się wypowiadał, jest sporo opinii na różnych forach, tylko mnie zastanawia czy spawarka DC to aby nie za mało.

 

No ja kupiłem swoją aby móc spawać TIG czarną oraz nierdzewkę, do tego że moja waży 8 kg, ma pasek na rękę oraz działa na przedłużaczu więc od bidy pospawasz elektrodą otuloną. Ty, piszesz o tym że robisz renowacje starych samochodów, no właśnie. Tu mamy pytanie czy może nie wydać więcej i kupić spawarkę AC/DC, pod kątem ewentualnego spawania aluminium. No jak robisz renowacje.

 

Osobiście nie spawam aluminium (no i nie mam zamiaru tego robić), ale tobie może się to przydać. Fakt, stopów jest tyle, że czasem jest bardzo trudno pospawać, o ile jest to możliwe. Dodatkowo może to generować dodatkowy zysk w postaci fuch...


Vive como si fueras a morir mañana. Aprende como si fueras a vivir para siempre
(
Mahatma Gandhi)


#6 Developers

Developers

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 708 postów
  • LokalizacjaMój świat....Moje kredki....

Napisano 07 lipiec 2019 - 19:49

dużo zrobiłem zbiorników i przerobiłem w starych autach i powiem tak tyko tig, migomat by też poszedł, zależy od umiejętności. Kiedyś poprawiałem po partaczu co na walił po migomacie i tigiem musiałem poprawiać, jak jest ok spas to tylko kapka drutu i wio, jak sie nie czujesz na siłach oddaj komuś kto ogarnia temat i tyle. 



#7 frank horrigan

frank horrigan

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 172 postów

Napisano 07 lipiec 2019 - 20:22

TIG. Powinna to być oczywistość ale niestety nie jest dla wszystkich, a wiec - spawając używany bak dobrze go przepłucz zeby nie była to twoja ostatnia robota.


Użytkownik frank horrigan edytował ten post 07 lipiec 2019 - 20:22


#8 maniek669

maniek669

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 263 postów

Napisano 07 lipiec 2019 - 20:27

Takie drobnostki tylko tigiem. Migomatem to można narobić farfocli, które przy dużej dawce szczęścia będą parę dni trzymać, a potem wkoło pierdoło. Jeżeli porządnie tylko tig.



#9 ARCHICAR

ARCHICAR

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 4 postów

Napisano 08 lipiec 2019 - 19:02

Ale fajne odpowiedzi! 

Dziękuję!

 

 

Oczywiście tak zrobię. Tym razem dam jeszcze komuś ale TIGa chcę sobie kupić i kupię. Potem jakiś kurs i własne ćwiczenia. Jara mnie spawanie.
Nauczę się tak jak się sam nauczyłem blacharki, elektryki i mechaniki. Nie takie rzeczy się robiło, a że do rzeczy podchodzę po gruntownej teorii a nie na pałę to może coś  z tego być.

 

A zbiornik jak pisałem --- Fabrycznie Nowy...

Nie jestem samobójcą.

 

U mnie na "dzielni" kilka lat temu jakiś typek na działkach Postanowił oczyścić szlifierką butlę LPG... Jego ucho znaleźli kilkadziesiąt metrów dalej... ;-)






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych