Skocz do zawartości


Zdjęcie

Lico 135mag

135 lico

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
4 odpowiedzi w tym temacie

#1 Grzes93

Grzes93

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 1 postów

Napisano 05 lipiec 2019 - 13:43

Witam doświadczonych spawaczy, chciałbym się dowiedzieć czy lico może być śląskie czy musi być wypukłe przy pozycji bw pa połączenie czołowe nie wiem jak to nazwać powiem pozycja leżąca,dołączam zdjęcie nie patrzcie na krzywe blahy to tyko taka próba, a i jeszcze jedno pytanie przy takim połączeniu blachy 10mm jaka ilość spoin była by optymalna

Załączone pliki



#2 kazimierz

kazimierz

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 10 postów

Napisano 05 lipiec 2019 - 17:48

Przecież tu nie ma lica

#3 Vagabundo

Vagabundo

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 134 postów
  • LokalizacjaAl mundo

Napisano 06 lipiec 2019 - 15:26

Popieram Kazimierza, tu nie ma lica.

Z resztą nie ma czegoś takiego jak pozycja bw, BW (duże litery) oznacza Butt Weld - spoina czołowa, FW - Filled Weld - spoina pachwinowa.

 

Pozycji PA (też duże litery) nie spawa się w ten sposób, czyli kładąc sznurki, takie byśmy robili w pozycji naściennej PC.

 

Blachy tutaj 10 mm w pozycji PA, ukosuje się, pierwsza warstwa ma mieć przetop, to stosuje się ścięcie próg, prowadzimy jeziorko od jednej krawędzi w odpowiednim tempie. Nie za szybko bo musimy przetopić próg, nie za wolno bo nam wyjdzie zbyt duży przetop. Dobrze zrobić na początku i końcu blach blaszki zabiegowe, z których startujemy, później możemy je odciąć.

Spoinę, powinno się wyszlifować ze szkliwa oraz ewentualnych nierówności, po to aby na ewentualnym badaniu nie wyszedł syf. Następnie będzie kładziona spoina wypełnienie, tu również prowadzimy od ściany do ściany, tylko że do połowy głębokości. Na ściankach liczymy raz, dwa jedziemy płynnie na drugą stronę. Tu kolejne 1,2. Jest to dosyć istotne bo później będzie problem z licem. Po ukończeniu szlifujemy ze szkliwa i nie równości.

 

Ostatnią trzecią spoiną jest lico, jedziemy podobnie: zatrzymując się na krawędziach, muszą być one odpowiednio wypełnione, trzeba stawać na 1,2 bo inaczej zostaną podtopienia. Lico powinno być lekko wypukłe, no i nie powinno być podtopień. Lica już nie powinno się szlifować!!!, mogą ci takiego złącza nie dopuścić, jest wskazane ewentualnie szczotką drucianą wyczyścić.

 

Co do innych grubości blach dobrze kierować się jakimś WPS.

 

Taka drobna uwaga, nie ważne że to są tylko próby i złom, karygodnym jest nie szlifowanie blachy ze zendry, rdzy i innych brudów co widać na zdjęciu, po obu stronach blach i w odległości co najmniej jednego centymetra, materiał powinien być wyszlifowany do białego. Trzeba pamiętać o tym bo to wchodzi w nawyk, a do tego nie którzy Spawalnicy podczas spawania próbek do lepszego zakładu zwracają na to uwagę.

Do tego przed oddaniem próbek spawalnikowi czy publikacją fotek na forum spawaczy, spoinę powinno się oczyścić z odprysków, na prawdę to nie dużo roboty. Nawet szczotką przejechać... to dużo świadczy o spawaczu


Vive como si fueras a morir mañana. Aprende como si fueras a vivir para siempre
(
Mahatma Gandhi)


#4 Ponury

Ponury

    Zaawansowany

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 55 postów

Napisano 11 lipiec 2019 - 16:58

Vagabundo przejął pałeczkę po Bu-Cyrus :)



#5 Metalweld

Metalweld

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 6 postów

Napisano 12 lipiec 2019 - 14:07

Witam

 

Zgadzam się z:

  • trzeba czyścić i odpowiednio przygotować złącze.
  • trzeba obowiązkowo (bez szlifierki) usuwać odpryski.
  • zastosowanie blach wybiegowych wskazane.
  • dobrze jest znać oznaczenia tyle że większość spawaczy ich nie zna i żyją (klepią w koło Macieja to samo)zresztą znam mnóstwo spawalników którzy też ich nie znają.

Średnica drutu nie ma tu nic do rzeczy liczą się umiejętności i WPS. Bywają firmy gdzie wszystko spawa się 1,0 w innych 1,2 a jeszcze innych 1,6 albo

jeszcze innymi.

 

Wykonanie złącza

 

Jak zwykle wszystko zależy od umiejętności.Przetop. Można fazować na 30 stopni próg 2mm dystans 2-3mm. Zależnie od parametrów spawamy albo przeskakując z krawędzi na krawędź lub trzymamy się środka. To wersja dla mniej wprawionych. Wersja nr. 2 ukosujemy na 30 stopni krawędzie na ostro szczelina max 1 mm. Odpowiednie parametry i jedziemy do przodu bez zakosów.

Pomiędzy warstwami szlifujemy szczotką aby pozbyć się krzemianów i innych szczątkowych zanieczyszczeń. Warstwy pod lico na odpowiednio wyższych parametrach bez zakosów. Aby nieco podnieść wytrzymałość po wykonaniu całej warstwy obróć o 180 stopni tak aby początek spawania stał się końcem. Zawsze jest dobrze nie przegrzać spoiny. Tak więc wyluzuj z prędkością wykonywania kolejnych ściegów.

Lico w przypadku 135 wygodnie jest zakończyć wypełnienie tak około 2 mm przed poziomem blach. Szerokość lica jest zależna od grubości materiału więc zbyt szerokie będzie niedopuszczalne. Lico wykonujesz bez rozprowadzania na boki prostymi ściegami (bardzo podobnie do tego co wykonałeś). Pierwszy ścieg powinien stopić około 2 mm materiału podstawowego i wypełnić część rowka na wysokość wyższą od poziomu blach gdzieś w okolicach 2mm. Kolejny ścieg kładziesz obok z tym że centrum łuku ma być w miejscu wtopienia poprzedniego ściegu w wypełnienie. Jeżeli tak wykonasz całość lica powstanie geometrycznie idealna odwrócona łódka (przy spoinach wąskich 3-4 ściegi a przy szerszych bardzo atrakcyjnie wyglądające płaskie lico).

 

Wady

Jest ich cały katalog:) I VT na dzień dobry może wyprostować co niektórego spawacza. Najważniejsze z oględzin jest abyś miał przetop. Konkretnie stopione krawędzie oraz brak podtopień czy zaniżeń w licu. Jak dadzą na RTG lub UT to wyjdzie ile jesteś naprawdę wart.

 

Co do lica.

Cóż na przykład dziś takie lico jak opisałem poszło pod badania TDT i DB. Inspektor jak zwykle nic nie powiedział. A lekko nie było. Blacha 20mm lico na 5 ściegów. 3 godziny rzeźbienia.






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych