Skocz do zawartości


Zdjęcie

Stal 253MA


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
1 odpowiedź w tym temacie

#1 Damianovsky

Damianovsky

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 1 postów

Napisano 13 maj 2019 - 17:24

Witam. Mam do pospawania rury ze ścianką 4-5mm ze stali 253MA. Jak ustawić spawarkę do takiego materiału?

#2 Metalweld

Metalweld

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 3 postów

Napisano 21 maj 2019 - 07:57

Jest to stal z gatunków żaroodpornych. Węgla nie ma za dużo do około 0,10-0,12. Sporo chromu trochę niklu. Jako stabilizatory struktury i powstającej warstwy ochronnej tlenków użyto ceru i azotu. Szczególne znaczenie ma cer. Struktura oparta o austenit z drobnymi wydzieleniami na granicach ziaren.

 

Podczas spawania należy zwracać uwagę na ilość wprowadzanego ciepła. Zasadniczo im mniej tym lepiej. Sugeruję nie przekraczać gdzieś tak 1,3kJ/mm. Międzyściegowo nie przekraczałbym 100 C. Obróbka cieplna nie wymagana.

Nie trzeba podgrzewać wstępnie. Sugeruję tylko podgrzanie osuszające.

 

Metody do wyboru MMA, TIG, MIG

Gaz osłonowy Ar do TIG

Skład materiału dodatkowego ma odpowiadać składowi stali.

 

Co do TIG szlif elektrody pomiędzy 30-60 stopni z delikatnie ściętą końcówką.

 

Co się tyczy MIG można spawać we wszystkich typach przenoszenia. Jednak przy tej grubości zalecam zwarciowy drobno-kropelkowy.

Mieszanka 100%Ar. Aby poprawić zwilżalność użyj Ar80%He18% i nie więcej niż 2%CO2. Na tej mieszance całkiem przyjemnie się spawa.

Nie używaj mieszanek z O2 i z większa ilością CO2. Tlen powoduje mniejszy transfer ceru co odbije się na odporności spoiny i SWC na pełzanie, pęknięcia i utlenianie.

 

Spawanie MMA. Spawając tymi elektrodami lico wyjdzie nieco szorstkie z uwagi na cer. Spawać na jak najkrótszym łuku aby nie tracić ceru i aby wzrosła penetracja. Początki i zakończenia wypełniać. Całkowicie usuwać szlakę między ściegowo jak i z lica. Pozostałość szlaki powodują ogniska korozji. Jeżeli tolerowana jest niższa odporność na pełzanie można spawać materiałem 309

 

Ogólnie stal bardzo dobrze spawalna bez jakiś problematycznych fajerwerków.

 

O innych metodach nie pisze bo za cienka ścianka mam nadzieje , że coś Ci te moje wypociny pomogły.


Użytkownik Metalweld edytował ten post 21 maj 2019 - 08:32





Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych