Skocz do zawartości


Zdjęcie

Dobór parametrów spawania


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
8 odpowiedzi w tym temacie

#1 sebek

sebek

    Zaawansowany

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 43 postów

Napisano 05 luty 2019 - 19:36

Cześć. Poszukuję tabelki z podpowiedzią jak dobierać parametry spawania żeby uzyskać oczekiwany efekt. Jakie ustawić parametry jeśli zależy nam na głębokim wtopieniu a jakie jeśli na wypełnieniu?
Spawać prądem (przykład) 200A można przy napięciu 20V jak i 30, czym się sugerujecie przy dobieraniu parametrów pracy?
Jaki jest maksymalny prąd dla drutu grubości 1.0 jaki dla 1.2 a jaki dla cieńszych? Jeden spawacz twierdzi że powyżej 160A drut 1.0 jest przegrzewny i konstrukcja nadaje się na złom, ja nie jestem o tym przekonany ale nie mam argumentów przeciw.

#2 staszu

staszu

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 37 postów

Napisano 08 luty 2019 - 17:38

A jakie ten kolega ma argumenty za, poza wydumanym przegrzewaniem drutu? Zdroworozsądkowo i wracając do podstaw, przecież spawanie polega na miejscowym stopieniu brzegów łączonego materiału i stopieniu materiału dodatkowego itd. polecam koledze doczytać jaka jest temperatura topnienia metalu. Jam można przegrzać coś co się stopiło? Niech mnie ktoś mądrzejszy poprawi ale jak dla mnie to jest bzdura. 

Poza tym jak kolega będzie chciał spawać łukiem natryskowym to sądzi, że osiągnie taki łuk przy 160 amperach? 



#3 HMS

HMS

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 116 postów
  • LokalizacjaŚląsk

Napisano 08 luty 2019 - 20:36

Spawanie polega na miejscowym stopieniu brzegów łączonego materiału i stopieniu materiału radze zapoznać się z podstawami.


Trening czyni mistrza  


#4 sebek

sebek

    Zaawansowany

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 43 postów

Napisano 09 luty 2019 - 18:35

Nie wiem co dokładnie miał na myśli ale być może chodziło mu o to, że za duży amperaz może powodować zbyt szybkie stapianie drutu elektrodowego co nie pozwoli mu nadtopic materiału rodzimego i uzyskać odpowiednirgo wtopienie.

#5 sebek

sebek

    Zaawansowany

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 43 postów

Napisano 09 luty 2019 - 18:40

Ale wracając do tematu, istnieję tabela doboru napięcia i natężenia prądu? I jeszcze co z pytaniem które postawiłem w poście nr 1? Jaka będzie różnica między spoiną położona przy napięciu 20V i 200A a jaka przy 25V i 200A?

#6 sdb

sdb

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 104 postów

Napisano 10 luty 2019 - 18:37

W każdej książce o spawaniu są tabelki z doborem parametrów spawania w zależności od gatunku i grubości materiału.

Jeżeli chodzi o metodę MAG, to poszukaj sobie książkę pt. Spawanie metodą MAG stali konstrukcyjnych niestopowych i niskostopowych - normatywy technologiczne.

Tam znajdziesz odpowiedź na swoje pytania. Super sprawa. Masz pozycję spawania, ilość ściegów w zależności od grubości materiału. Oczywiście napięcie, natężenie, średnicę drutu, prędkość spawania, czas spawania i zużycie drutu. Informacje zawarte w tej książce to nie żadna lipa tylko sprawdzone wartości zdające egzamin w praktyce. Spawanie dużymi prądami nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. W spawalnictwie jest pojęcie liniowej energii spawania. Wzór nie jest zbyt skomplikowany możesz sobie sam policzyć, a jak Ci się nie chce, to zdaję się w necie są kalkulatory do obliczania liniowej energii spawania. Chodzi o to, w dużym skrócie, by nie wprowadzać zbyt dużo ciepła w złącze spawane. Wiadomo, duża ilość ciepła=duże odkształcenia=duże naprężenia.



#7 sebek

sebek

    Zaawansowany

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 43 postów

Napisano 11 luty 2019 - 21:09

Dziękuję za rzeczową odpowiedź. Nie chcę się z Tobą spierać ale kilka książek o spawalnictwie mam i akurat takiej tabelki jeszcze nie znalazłem, a książka o której piszesz prędzej czy później (raczej prędzej) trafi na mój regał :))
Jak chcesz to napisz na PW co i gdzie spawasz :)

#8 sebek

sebek

    Zaawansowany

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 43 postów

Napisano 11 luty 2019 - 21:13

A jeszcze jedno zapytam, napisałeś "duże odkształcenia=duże naprężenia" i konfrontując to z tym, co już miałem okazję poczytać, nie do końca się zgadzam.
Czy to nie jest tak, że naprężenia powstają wówczas gdy materiał nie ma możliwości się odkształcić i energia która w "normalnych" warunkach odkształciła by materiał zostaje skumulowana w obrębie miejsca łączenia?

#9 Młodyinżynier18

Młodyinżynier18

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 9 postów

Napisano wczoraj, 15:05

Polecam poradnik inżyniera-spawalnictwo tam znajdziesz odpowiedź na każde pytanie :) 






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych