Skocz do zawartości


Zdjęcie

Grubość tarcz do cięcia


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
4 odpowiedzi w tym temacie

#1 swr80

swr80

    Zaawansowany

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 70 postów

Napisano 06 styczeń 2019 - 19:56

Zastanawia mnie do jakiej pracy, jaką grubość tarczy do cięcia wybrac, probowałem znalźć jakis fachowy artykuł, ale brak.

Na przykładzie szlifierki na tarcze 125mm, zauważymy że w sprzedaży są tarcze od 0,8mm do 2,5mm.

Z moich obserwacji wynika, że te grubsze wydzielają więcej ciepła (wieksza powierzchnia tarcia), ale przy głębokim cięciu mniej sie zużywają. Znowu "zyletki" dobre są do cięcia blach z farba (nie przypalają) ale przy zagłębieniu boki się wycierają, tarcza si osłąba i momentalnie zużywa.

Czy macie może jakieś inne spostrzeżenia co do grubości tarczy?

Pozdrawiam.



#2 Vagabundo

Vagabundo

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 124 postów
  • LokalizacjaAl mundo

Napisano 07 styczeń 2019 - 13:57

No ale w czym jest problem właściwie?

 

Wg mnie bardziej istotnym krytrium wyboru jest jakość samych tarcz oraz materiał z którego danego tarcza jest zrobiona, inna jest do stali czarnej, białej, kamienia czy aluminium - na to bym zwrócił uwagę, ponieważ to ułatwia życie oraz zapobiega zbyt mocnemu przegrzewaniu materiału np. białej stali lub nie zakleja się nam zbyt tarcza przy cięciu aluminium...

 

Kiedyś te cienkie tarcze były słabej jakości, teraz to już jest lepiej. W czasach gdy plazma nie jest aż taka droga, to cięcie szlifierką nie jest tak istotne jak kiedyś, szczególnie cięcie plazmą w trudnych miejscach lub kształty to fajna sprawa...

 

Myślę że taśmy do cięcia metali lub prędkość obróbki skrawaniem będą lepiej opisane jak grubość bo w sumie nie jest to takie ważne. Wg mnie dobrze jest używać w przypadku cięcia jak najcieńszej tarczy umożliwiającej pewne prowadzenie...

 

Jeśli sobie tniemy blachę na stole to spokojnie użyjemy cienkiej tarczy, ale jeśli mamy słabe podejście to lepiej użyć trochę grubszej tarczy aby zmniejszyć ryzyko zakleszczenia i wyrwania tarczy, przy grubszej jest jakaś szansa że kawałek wyrwie, mała leci na ogół cała...

 

W sumie w moim przypadku tych grubszych tarcz używałem w szczególnych przypadkach raczej nie do typowego cięcia tylko do robienia odpowiedniego rowka dla przetopu lub wtopu, również tarcze do cieńcia te grubsze są dobre czyszczenia (rozpoczęcia) spoin ze szkliwa i innych zabrudzeń w przypadku ściegów wielowarstwowych. W jednej z moich prac używaliśmy tarcz zgodnych ze średnicą pilarki do drewna, dzięki temu gdy został nam kawałek podłogi w remontowanym kontenerze morskim mogliśmy dociąć do końca ją i nie martwić zbyt mocno że nam wyszarpie szlifierkę z rąk.

 

Raczej bym skupił się na odpowiednim doborze tarczy do materiału, no i wybrałbym relatywnie cienką tarczę która umożliwi nam pewne prowadzenie oraz spowoduje mniejsze obciążenie sprzętu oraz nagrzanie samego materiału. Istotną kwestią jest to że teraz coraz częściej się używa również tarcz metalowych z odpowiednimi zębami i jakości...


Z dniem 29.01.2019 żegnam się z aktywnym udzielaniem się na Forum.

 

Pozdrawiam

Vagabundo

P.S. 
Czas już na mnie, skończyłem ze spawaniem również z pisaniem tu (może tymczasowo, może na stałe), czas na nowe wyzwania

La filosofía del vagabundo se apoya en la no necesidad de nada y el buen talante de aceptarla sin queja alguna.

Camilo José Cela


#3 swr80

swr80

    Zaawansowany

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 70 postów

Napisano 11 styczeń 2019 - 23:32

Jeżeli chodzi o dobór tarczy do konkretnego materiału to racja, jeżeli chodzi o jakość to chyba nie do kocz przekłada się to na cenę.

Testowałem tarcze od 3M po nortony klingspory itp. I troszkę mnie przeraził fakt że przy cięciu blachy 2mm tarcza za 14 zł zużyła się prawie tak samo szybko jak ta za 4zl (obie były do stali czarnej). Dlatego zastanawia mnie fakt, że skoro rodzaj był dobrze dobrany, ta sama blacha to jakie błedy popełniłem. Zastanawiająco szybko tarcze zużywają się na cięciu blach. Faktem jest też to że róznej grubości tarcze tej samej firmy z reguły są w podobnych cenach, więc pomyslałem że grubość tarczy tez gra jakąś rolę w zależności od tego co niemy. Faktem jest też jak piszesz, że te cienkie są delikatne i giętkie, dobrze tna ale trzeba się z nimi delikatnie obczodzić.

Pozdrawiam



#4 Vagabundo

Vagabundo

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 124 postów
  • LokalizacjaAl mundo

Napisano 12 styczeń 2019 - 09:34

Przy cięciu cienkimi tarczami nie dociskamy ich na chama, należy pozwolić, aby sama się zagłębiała... 


Z dniem 29.01.2019 żegnam się z aktywnym udzielaniem się na Forum.

 

Pozdrawiam

Vagabundo

P.S. 
Czas już na mnie, skończyłem ze spawaniem również z pisaniem tu (może tymczasowo, może na stałe), czas na nowe wyzwania

La filosofía del vagabundo se apoya en la no necesidad de nada y el buen talante de aceptarla sin queja alguna.

Camilo José Cela


#5 swr80

swr80

    Zaawansowany

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 70 postów

Napisano 15 styczeń 2019 - 18:40

Rzeczywiści, czasem chce sie podgonić robotę i po tarczy :) 

Pozdrawaim






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych