Skocz do zawartości


Zdjęcie

Odkształcenia spawalnicze- jak sobię z tym radzić?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
8 odpowiedzi w tym temacie

#1 sebek

sebek

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 36 postów

Napisano 09 październik 2018 - 11:58

Hej Wam. Potykając się w garażu o stal, postanowiłem na szybko pospawać dwa stojaki na kątowniki, rury itd. Muszę przyznać, że nie potrafię wyciągać wniosków.. Ostatnio spieprzyłem łóżko, mimo punktowego szczepiania, wykorzystywania magnesów i kątowników spawalniczych odkształcenia były tak duże, że dalsza praca nie miała sensu. Niestety tak też było i tym razem.. Wrzucam zdjęcie żebyście mogli trochę się pośmiać i być może doradzić, gdzie popełniłem błąd?
Czy winą jest zła kolejność układania spoin? Czy zbyt duże natężenie prądu i za gruba elektroda(rutylowa 3,2mm 80A) Wydaję mi się, że lepsza by była 2,5mm ale akurat takie były pod ręką. Ten profil ze zdjęcia to 100x40 gr. ścianki 2mm.

Myślicie, że da się to odratować? Nie mam gazów ale mam zamiar je kupić tylko samo ich posiadanie to połowa sukcesu, trzeba wiedzieć jak grzać, gdzie grzać, jaką grubość dyszy zastosować, i przede wszystkich jak długo to robić? Myślę, że limit chały jaką ostatnimi czasy odwaliłem się wyczerpał a fakt jest taki, że nie do końca sobie radzę i potrzebuje jakiegoś mentora który zna się na fachu lepiej niż ja. Wrzucam jeszcze zdjęcie spoiny do oceny, tragedii  nie ma ale gdzieś też popełniam błąd bo wiem że nie do końca wygląda jak powinna.

 

Załączone pliki



#2 Bu-cyrus

Bu-cyrus

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 826 postów

Napisano 09 październik 2018 - 18:46

Materiał masz docięty. Kładziesz dwa pionowe(długie ) elementy na stole, baza zero od lewej strony i od tej strony odmierzasz i trasujesz używając kątownika swoje "półki". Dostawiasz je i heftujesz, sprawdzasz winkiel. Żeby zminimalizować lub wyeliminować odkształcenia trzeba je sparować. Składasz "plecami" do siebie w miejscu dwóch środkowych półek podkładasz coś około 15 mm , na końcach skręcasz do zera. Spawasz. Przestygnie , rozkręcasz na końcach. Jeśli nie jest proste to w miejscach spawania od strony pleców zagrzać delikatnie mała dysza garażowa 25 . Wyprostowane, montujesz stopę i zastrzał, spawasz. Jak dla ciebie elektroda 2,5 mm  ... 80/90A  Jeśli ma stać na zewnątrz to wcześniej wiercić otwory odpływowe i do ocynku. 


Człowiek, który się nie myli, jest jak drzewo, które się nie pali

 

https://www.youtube....w_as=subscriber

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


#3 sebek

sebek

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 36 postów

Napisano 10 październik 2018 - 10:46

Kilka razy musiałem przeczytać zanim sobie to wyobraziłem. Powiedz mi, "coś" grube na 15mm jak szerokie musi być? I czemu 15mm a nie np 10 albo 20?
Stojaki ze zdjęcia są jeszcze do odratowania czy jedynie złom?



#4 Bu-cyrus

Bu-cyrus

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 826 postów

Napisano 10 październik 2018 - 12:03

10/15/20 to już w/g uznania, sam określisz po pierwszej próbie. Bez problemu wyprostujesz. Zagrzej na "plecach" na początek punktowo 5x. Grzanie polega tym że twój profil ma 2mm grubości, ty musisz zagrzać tylko pierwszy milimetr grubości , robi się to poprzez określenie czasu grzania np liczysz do trzech ........ mały płomień !!!  2 mm to cienka ścianka.


Człowiek, który się nie myli, jest jak drzewo, które się nie pali

 

https://www.youtube....w_as=subscriber

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


#5 sebek

sebek

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 36 postów

Napisano 10 październik 2018 - 19:07

Jaki mógłby być efekt, gdybym nie dał tej podpory po środku o której pisałeś? Taki sam jak teraz? Jeśli na środku włożę kawałek płaskownika 15mm a dwa końce kątowników skręcę ze sobą tak jak pisałeś "na zero" to efekt będzie taki, że zrobi się lekki banan, rozumiem, że tak ma być?
Wrzucam rysunek wykonany w absolutnie zaawansowanym programie graficznym, jest to tylna strona mojego stojaka a widoczne poprzeczki to odbicie lustrzane spawów z drugiej strony, na czerwono zaznaczyłem punktowe miejsca grzania o których pisałeś, zastanawiam się czy dobrze zrozumiałem co chciałeś mi przekazać.
Mam taki pomysł żeby wziąć kawałek profilu dokładnie takiego samego przekroju i grubości tylko krótszego, grzać go i obserwować od wewnątrz co się z nim dzieje, na chłopski rozum jeśli mam grzać ściankę 2mm do połowy to ścianka od wewnątrz nie powinna zrobić się czerwona?
Od dzisiaj zacząłem naukę rysowania w autocadzie także mam nadzieję, że kolejny rysunek który wrzucę już nie będzie tak kompromitujący.
Pozdrawiam

Załączone pliki

  • Załączony plik  g1.png   1,79 KB   2 Ilość pobrań


#6 Bu-cyrus

Bu-cyrus

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 826 postów

Napisano 10 październik 2018 - 19:23

Dobrze zrozumiałeś. Grzać wystarczy po środku twoich spawów. Jak punkty nie pomogą to popraw linią ciągłą. może być do czerwonego. Obserwuj ile idzie. Jeśli za bardzo pójdzie to zagrzejesz ponownie spawy. Zawsze trzeba zagrzać i poczekać do końca jak wystygnie  lub żeby szybciej szmata z wodą.


Człowiek, który się nie myli, jest jak drzewo, które się nie pali

 

https://www.youtube....w_as=subscriber

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


#7 sebek

sebek

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 36 postów

Napisano 10 październik 2018 - 20:26

Pogubiłem się, po środku spawów czy tak jak wcześniej pisałeś na plecach a jedynie w miejscu odbicia lustrzanego spawów?



#8 Bu-cyrus

Bu-cyrus

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 826 postów

Napisano 10 październik 2018 - 20:50

Na "plecach". Na twoim rysunku pokazałeś "spawy" i punkty grzania.  Grzejesz w osi między "spawami" , punkty lub linia ciągła. 

 

(((((((((((((((((((((((((((((((((((((    

 

  >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>          Grzanie

 

))))))))))))))))))))))))))))))))))))))


Człowiek, który się nie myli, jest jak drzewo, które się nie pali

 

https://www.youtube....w_as=subscriber

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


#9 sebek

sebek

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 36 postów

Napisano 11 październik 2018 - 12:18

Dzięki maestro dam znać jak wyszło bądź nie wyszło. :)






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych