Skocz do zawartości


Zdjęcie

spawanie aluminium TIG w pozycji PF brak wtopienia


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
8 odpowiedzi w tym temacie

#1 tommygsx

tommygsx

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 6 postów

Napisano 08 czerwiec 2018 - 00:23

Witam. Pracuję w firmie która zaczyna raczkować w spawaniu aluminium no i nie ukrywam, że brakuje mi praktyki z tym materiałem.

Mam do pospawania 3mm blachę FW/PF a2 (może być do 3,5mm)

Spawarka kemppi Master Tig MLS 2300AC/DC

ustawiłem takie parametry:

prąd 133A AC

balans -40

częstotliwość 200Hz

bez pulsu

elektroda zielona 2,4 zaostrzona 45st i zatępiona, dysza gazowa 8

spoiwo 2,4mm

Po zrobieniu makro zgładu wtopienie jest na bokach prawidłowe natomiast jest brak wtopienia w samym narożniku tak jak na załączonym zdjęciu

Materiał to 6063 z 6063, oraz 6063 z 5754 spoiwo SAL 5087

 

Proszę doświadczonych praktyków o pomoc

 

Nasuwa mi się jeszcze próba zrobienia wtopienia bez dodatku spoiwa, ale czy przy aluminium i prądzie przemiennym jest to wykonalne??  

 

Za pomoc serdecznie dziękuję

Załączone pliki


Użytkownik tommygsx edytował ten post 08 czerwiec 2018 - 06:50


#2 Bu-cyrus

Bu-cyrus

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 849 postów

Napisano 08 czerwiec 2018 - 12:30

PF jest pozornie łatwa do zrobienia dopóki nie pójdzie na makro. Robiłeś delikatne ruchy zakosowe z chwilowym "przystankiem" na bokach. Na stronach wtopienie jest. A co ze środkiem ? ....zapomniałeś ..... tzw. "choinka" wyeliminuje ten problem. 


Człowiek, który się nie myli, jest jak drzewo, które się nie pali

 

https://www.youtube....w_as=subscriber

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


#3 tommygsx

tommygsx

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 6 postów

Napisano 08 czerwiec 2018 - 12:45

mówimy o metodzie TIG i spoinie wielkości a2 ciężko tu o tzw "choinkę" przynajmniej jak dla mnie. Nie zakosowałem, tylko roztapiałem materiał rodzimy i dokaldałem punktowo spoiwo



#4 welderbydgoszcz

welderbydgoszcz

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 29 postów

Napisano 08 czerwiec 2018 - 22:17

spróbuj czestotliwosć 90 a 100 Hz balans -50 może tez być 40

jak będziesz spawał to poczekaj az się materiał roztopi na samym środku inaczej nie będziesz miał wtopienia,

daj złotą elektrodę i zaostrz na ostro

 poczytaj trochę instrukcji o wyborze kształtu fali prądu AC  sinus - sinusoidalna, square - prostokątna

na 100% jest w instrukcji albo w necie poszukaj.

powodzonka

 



#5 Piotrek126

Piotrek126

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 2 postów

Napisano 24 czerwiec 2018 - 10:27

Wysuń trochę elektrodę



#6 frank horrigan

frank horrigan

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 176 postów

Napisano 25 lipiec 2018 - 09:19

Spróbuj na niższych parametrach ok 115A, zmniejsz też średnicę materiału dodatkowego na fi. 2,0mm.

Jeśli będzie za szeroko to spróbuj w MIX'ie z prądem 120A.

 

PS. Polecam elektrodę "szarą" z dodatkiem 2% ceru.



#7 andrzej321

andrzej321

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 5 postów

Napisano 31 marzec 2019 - 22:47

Witam. Pracuję w firmie która zaczyna raczkować w spawaniu aluminium no i nie ukrywam, że brakuje mi praktyki z tym materiałem.

Mam do pospawania 3mm blachę FW/PF a2 (może być do 3,5mm)

Spawarka kemppi Master Tig MLS 2300AC/DC

ustawiłem takie parametry:

prąd 133A AC

balans -40

częstotliwość 200Hz

bez pulsu

elektroda zielona 2,4 zaostrzona 45st i zatępiona, dysza gazowa 8

spoiwo 2,4mm

Po zrobieniu makro zgładu wtopienie jest na bokach prawidłowe natomiast jest brak wtopienia w samym narożniku tak jak na załączonym zdjęciu

Materiał to 6063 z 6063, oraz 6063 z 5754 spoiwo SAL 5087

 

Proszę doświadczonych praktyków o pomoc

 

Nasuwa mi się jeszcze próba zrobienia wtopienia bez dodatku spoiwa, ale czy przy aluminium i prądzie przemiennym jest to wykonalne??  

 

Za pomoc serdecznie dziękuję

 

 

Polecam wszystkim poczatkującym z aluminium obejrzenie na YT :

 

 

 

cieńsze spoiwo oraz wolniejsze podawanie i powinno byc dobrze natomiast aluminium ciezko jest pospawac prawidłowo bez przetopienia  ;)

oraz jak kolega radził do spoiny pachwinowej polecam wysunać elektrodę latwiej wtedy zapanować nad topieniem materiału ;)


Użytkownik andrzej321 edytował ten post 31 marzec 2019 - 22:56


#8 dawid1981

dawid1981

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 30 postów
  • LokalizacjaŚląsk

Napisano 30 maj 2019 - 13:31

Kup zestaw typu JUMBO bo na tym spawa bardziej w punkcie i lepiej wtapia w samym narożu.



#9 Metalweld

Metalweld

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 15 postów

Napisano 03 czerwiec 2019 - 09:17

Witam

Zakładam, iż przygotówka materiału jest taka jak ma być (tyczy się tlenków).

Na zgładzie ewidentnie widać niedostateczną ilość dostarczonej energii do kącika spoiny. Zresztą widać, że spawacz mocno wtapia się na bokach i pilnuje płaskiego lica. Spoina jest za gruba.

 

Moim zdaniem:

Tak jak wyżej zaproponowano należy wyciągnąć mocniej elektrodę.

Zmniejszyć średnicę materiału dodatkowego

Trzymać przez chwilkę elektrodę w kąciku, aż nagrzany materiał połączy się, dopiero podawać dodatkowy.

Czy spawać na choinkę? Wielkość spoiny nie ma znaczenia liczą się umiejętności spawacza.

Co z natężeniem? Jeżeli podniesiesz trzeba będzie szybciej zasuwać. Jeżeli zmniejszysz będziesz miał więcej czasu na operacje, ale nadtapianie też będzie więcej trwać. Pamiętając o szybkim odprowadzaniu ciepła przez AL, i tlenkach sugeruję nie zmniejszać natężenia.

 

Popróbuj trochę. Na pewno się uda.

 

Pozdrawiam






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych