Skocz do zawartości


Zdjęcie

MIG, co i jak poprawić? kilka pytań. stal czarna.

MIG MAG

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
11 odpowiedzi w tym temacie

#1 duelist

duelist

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 7 postów

Napisano 04 lipiec 2017 - 19:29

Witam, więcej siędzę przy TIG i alu, mam kilka pytań związanych z metodą MIG a głównie chodzi o grubsze blachy.

 

Pierwsze i najważniejsze: jakim prądem spawać blachę 6mm do blachy 12mm, 6mm do 8mm itd, pod którą blachę dobierać prąd? tzn jeżeli pisze spoiny pachwinowe (dwustronna) grubości 0,7 cieńszego materiału to przy łączeniu blach 6+12mm 180-200A i spoina a-4 po obu stronach jest wystarczająca? (ja takie styki jechałem ok 240A spoina troche powyżej a-5)

Załączony plik  IMG_20170623_180224.jpg   54,07 KB   3 Ilość pobrań

Załączony plik  IMG_20170622_200640.jpg   30,29 KB   1 Ilość pobrań

 

Druga rzecz, co to za nierówności, dlaczego występują i jak tego unikać?

Załączony plik  IMG_20170626_210941.jpg   125,52 KB   1 Ilość pobrań

 

Trzecia, też dla mnie istotna: dlaczego tyle krzemu wypływa na lico przy dużych prądach? spoina wychodzi dość dobra, ale wydaje mi się, że nie powinno tak być, coś jest nie tak... drut EN ISO 14341-A G 3Si1 (AWS ER 70S-6) 1,2mm

Załączony plik  IMG_20170704_102451.jpg   66,75 KB   1 Ilość pobrań

 

I ostatnie, co usprawnić, żeby lepszą geometrie uzyskać na spoinach wielowarstwowych, żeby nie było "wałków" (ta jest wyczyszczona z krzemu na licu) a-12

Załączony plik  IMG_20170622_155319.jpg   44,67 KB   1 Ilość pobrań

 

to akurat tylko próbka, ale tu jest to najbardziej widoczne, wałki + syf *i było robione pulsem, wszystko co wyżej to zwarcie/natrysk

Załączony plik  IMG_20170530_035206.jpg   68,88 KB   7 Ilość pobrań


Użytkownik duelist edytował ten post 04 lipiec 2017 - 19:38


#2 Sebs88

Sebs88

    Zaawansowany

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 48 postów

Napisano 05 lipiec 2017 - 10:53

cześć

1. Co do parametrów kazdy spawacz jest inny. Ja bym to robil na ok 9-10 m/min co daje ok 300A i 30 V

2. Do tego jest pare wyjasnień:

    Drut słabej jakości

    Za dużo gazu

    Palnik za blisko

    Zły kont palnika

    Lub żadne z powyższych albo wszystkie razem.

3. Tutaj winą może byc przygotowanie miejsca spawania. Za duzo zedry może miec na to wpływ do tego drut z wysoką zawartością krzemu i wysokie parametry.

4. Moim skromny zdanie kluczowa bedzie temperatura. Odczekaj przed położeniem kolejnej warstwy albo na warstwach które będą robiły Ci lico zmniejsz parametry, badz spawaj szybciej.

 

Oczywiście co do wszystkich mogę się mylić ale na moje oko to bedzie to to.

Pozdrawiam



#3 duelist

duelist

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 7 postów

Napisano 05 lipiec 2017 - 16:42

1. a jaką spoine byś chciał uzyskać prądem 300A na blachach 6 i 12mm? mi przy 300A wychodzi coś ok. a7 (bez choinki)

Załączony plik  IMG_20170624_125845.jpg   51,51 KB   1 Ilość pobrań

 

sugerowano mi żeby ustawiać prąd do cieńszej blachy tj 30A na 1mm grubości cieńszego materiału, no ok wracając do powyższego zdjęcia 300-310A blachy 10mm spoina a7, nie ma problemu. ale spoina a4 obustronna na blasze 6mm łączonej z 12mm może i jest wystarczająca skoro "a" ma być 0,7 grubości cieńszego materiału, a kiedy ma być grubsza to jest zaznaczone na rysunku np a12 na danym styku przy blachach powiedzmy 12mm czyli zawyżona.

Tylko to jest MIG a ja nie jestem pewien czy laga a4 przy 180A mojego wykonawstwa nie jest czasem przyklejona do takiej blachy grubości 12mm, dlatego na ten moment wolę taki styk przejechać 240-260A zrobić a5 z hakiem ale być pewnym, że nie odpadnie przy transporcie :D.

a to dopiero mowa o blachach 6+12mm, co jak przyjdzie spawać 4mm do 15mm... TIGiem to kilka razy robiłem takie głupoty czy też spoiny a2 na blachach 12mm i jestem pewny dobrego wtopienia, ale mówimy o MIGu a przy takich rzeczach to mam spore wątpliwości, wiadomo zawsze lepiej położyć lagę o 1-1,5 rozmiar większą niż ma być niż mniejszą, chodzi o to jak fachowo wykonać taki styk jaki sobie życzą na rysunku.

 

 

 

po lewej moja spoina spawana trochę powyżej 240A zwarcie/natrysk a druga przez kogoś innego pulsem 180A (6mm+12mm) i kolejne pytanie:

- o czym świadczy brązowy osad przy tej drugiej spoinie?

 

Załączony plik  IMG_20170622_175902.jpg   91,11 KB   1 Ilość pobrań



#4 Bu-cyrus

Bu-cyrus

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 574 postów

Napisano 05 lipiec 2017 - 19:31

 

 

to akurat tylko próbka, ale tu jest to najbardziej widoczne, wałki + syf *i było robione pulsem, wszystko co wyżej to zwarcie/natrysk

attachicon.gifIMG_20170530_035206.jpg

 

Zbyt duże odstępy między "lagami" , za duży posuw drutu.

Załączony plik  5.JPG   139,2 KB   5 Ilość pobrań

Załączone pliki


Człowiek, który się nie myli, jest jak drzewo, które się nie pali

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


#5 duelist

duelist

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 7 postów

Napisano 05 lipiec 2017 - 20:54

Zbyt duże odstępy między "lagami" , za duży posuw drutu.

attachicon.gif5.JPG

kolega leworęczny? :D ładnie, właśnie taki efekt bym chciał uzyskać, niekoniecznie przy ~a40 ale powiedzmy 12-14 laga na początek. czyli sugerujesz, że 3cie zdjęcie z mojego pierwszego postu te "nierówności" to za duży posuw? tą a12 z przedostatniego zdjęcia musiałem wyciąć bo była "ch***** pospawana" a ktoś poprawił te złącze tak, i potwierdził, że jest ok, a jak dla mnie to nie ma różnicy, też wałki były...

Załączony plik  IMG_20170623_180301.jpg   95,53 KB   1 Ilość pobrań

napisz coś więcej odnośnie reszty moich pytań



#6 Bu-cyrus

Bu-cyrus

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 574 postów

Napisano 05 lipiec 2017 - 21:13

Podstawą dobrej lagi jest czystość materiału. Na zdjęciach widać sporo zendry, a i parametry nie za dobre... odpryski można zbierać łopatą.


Człowiek, który się nie myli, jest jak drzewo, które się nie pali

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


#7 duelist

duelist

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 7 postów

Napisano 05 lipiec 2017 - 22:11

Podstawą dobrej lagi jest czystość materiału. Na zdjęciach widać sporo zendry, a i parametry nie za dobre... odpryski można zbierać łopatą.

dlatego pytam co poprawić, pomimo nieczystego materiału da się zrobić znacznie lepiej niż to co pokazałem.



#8 Sebs88

Sebs88

    Zaawansowany

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 48 postów

Napisano 07 lipiec 2017 - 07:07

1. a jaką spoine byś chciał uzyskać prądem 300A na blachach 6 i 12mm? mi przy 300A wychodzi coś ok. a7 (bez choinki)

 

 

 

To bardzo nie dobrze że drutem litym wychodzi Ci a7. Drutem litym powinno wyjść w pozycji PB a5 w korycie a6 a a7 mozna np uzyskać drutem metalicznym. Stosuje się do tych zasad i nie mam w ogole problemów.

 


 

 



#9 duelist

duelist

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 7 postów

Napisano 07 lipiec 2017 - 20:07

 

1. a jaką spoine byś chciał uzyskać prądem 300A na blachach 6 i 12mm? mi przy 300A wychodzi coś ok. a7 (bez choinki)

 

 

 

To bardzo nie dobrze że drutem litym wychodzi Ci a7. Drutem litym powinno wyjść w pozycji PB a5 w korycie a6 a a7 mozna np uzyskać drutem metalicznym. Stosuje się do tych zasad i nie mam w ogole problemów.

 


 

 

 

to dziwne, widzisz, każdy gada inaczej spotkałem się nawet z opiniami że a12stke robi sie na jedną lage. to co pokazałem wyżej, to w każdym przypadku łuk był prowadzony przed jeziorkiem które go nie wyprzedzało, pchając, zawsze staram sie ustawić maszyne tak, żeby wyszło płaskie lico i jak na razie to dla mnie priorytet.

teraz takie pytanie odnośnie sprzętu, jak działa synergia w esabie (podajnik aristo u82) trzeba samemu ustawić maszynę bez synergii czy po jej załączeniu maszyna olewa to co było wcześniej ustawione i powiedzmy sama dobiera ile trzeba V do posuwu jaki sobie ustawie? bo np.natryskowym lepiej mi sie spawa przy powiedzmy 11m/min i manualnie ustawione -1,7V przy pulsie tak +0,5V



#10 duelist

duelist

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 7 postów

Napisano 12 lipiec 2017 - 00:06

taki efekt uzyskałem przy a5 na 300A na drucie 1,2 mniej krzemu, ale więcej odprysków co prawda podajnik w tej maszynie wymaga serwisu za jakieś 800-1000zł, i nie ma tam niestety wypalania krateru.

Załączony plik  IMG_20170711_115122.jpg   44,03 KB   0 Ilość pobrań

 

a tu próbki,blachy 10mm 300A, zapomniałem wyczyścić :D ale już nie ma takich wałków, maszyna syczała dość cicho, tylko było słychać jak drut się rozlewa no ale te odpryski?

Załączony plik  IMG_20170711_114348.jpg   83,75 KB   0 Ilość pobrań

 

 

tu lepiej wyszło bo blachy cieńsze

Załączony plik  IMG_20170711_115643.jpg   41,44 KB   0 Ilość pobrań

 

ale dalej to nie jest to, co zmienić?

 

 



#11 Sebs88

Sebs88

    Zaawansowany

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 48 postów

Napisano 17 lipiec 2017 - 06:50

Jakie masz napięcie ?



#12 duelist

duelist

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 7 postów

Napisano 17 lipiec 2017 - 13:28

tamto jak i to niżej 31-32V

 

Załączony plik  IMG_20170717_125655.jpg   85,48 KB   0 Ilość pobrań

 

z tym, że przy tym pofatygowałem sie wyszlifować blachy (nigdy tego nie robimy) i jest różnica, pierwsza laga i 0 krzemu na wierzchu:D, troche nierówno bo bez rękawiczek a nie chciałem się spalić, no ale już nie ma takich wałków







Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: MIG MAG

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych