Skocz do zawartości


Zdjęcie

pierwsze kroki - TIG

TIG

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
10 odpowiedzi w tym temacie

#1 footman

footman

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 7 postów

Napisano 13 grudzień 2016 - 17:40

Witam wszystkich,
Wpadła mi ostatnio w dobrej cenie spawarka TIG/MMA więc nie wahając się długo zakupiłem sprzęt.
Swoją przygodę ze spawaniem dopiero zaczynam i chciałbym Was prosić o rady.
Dużo czytałem/czytam, analizuję ale nic nie zastąpi doświadczenia.
Na początek kilka fotek z moich pierwszych baaardzo małych kroków.
Blacha 3mm.
Elektroda 1,6mm
Dysza 7
Argon
Proszę o opinię:
- Czy to normalny czarny nalot ? Jakoś u nikogo wcześniej tego nie widziałem
- Czy przetop jest prawidłowy biorąc pod uwagę ustawione parametry?
- Mam wrażenie, że przy spoinie pachwinowej przetop jest za daleko od krawędzi dwóch materiałów.
Fotki poniżej.
d3c667ebf5a8.jpg
77e36518bec0.jpg
3e00075375ed.jpg
d71b52355fed.jpg
e7a90a7ee118.jpg
637f11f41200.jpg
7bb7d3f99d66.jpg
f813a6b2eafe.jpg

Z góry bardzo dziękuję.



#2 Krasho

Krasho

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 234 postów
  • LokalizacjaŻory Ślaska

Napisano 13 grudzień 2016 - 17:59

Po pierwsze w spoinach pachwinowych nie ma przetopów jedynie jest wtopienie i jest za duże.

Po drugie wydaje mi się ze spawasz blaszki ocynkowane lepiej spawaj stal czarna albo nierdzewną  (chyba że to jest nierdzewka i masz zły gas może?)

a Jeśli to nierdzewka to polecam zrobić sobie takiego box'a argonowego do ćwiczenia przetopów na blaszkach

Jakim gazem spawasz? 99.9999 Argon ?

 

Po trzecie polecam stosować do takiej ścianki 3mm mniejszą dysze ( jeśli chodzi o pachwinę) np. 4 5  ponieważ nie będziesz musiał przy pachwinie tak mocno elektrody wysuwać

Po czwarte polecam poćwiczyć ostrzenie elektrod

 

Co do Elektrod nie używałem nigdy 1.6 cały czas jadę na 2.4 jak pewne większość  może mniejsze przekroje spisują się lepiej do precyzyjnych robót w nierdzewce  ale nie mam wiedzy dokładnej na ten temat .



#3 footman

footman

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 7 postów

Napisano 13 grudzień 2016 - 18:37

Argon 99,999

Element dobrze oczywszczony. Za dużo gazu ? Za dużo prądu?

Elektroda wyglądała dużo lepiej jednak po tych próbach coś tam na nią spłynęło.

Elektrodę dobrałem pod materiał - dyszę pod elektrodę.

Przy pachwinie nie powinno się wysuwać bardziej elektrody ? Tak jak się przyglądałem osobom spawającym pachwiny to raczej wszyscy mieli elektrodę bardziej wysuniętą niż książkowe 3-4 mm ...



#4 Schweisser

Schweisser

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 632 postów

Napisano 13 grudzień 2016 - 18:50

od czego zaczac...

- zmien elektrode na minimum 2,0 ..ja bym na 2,4 to spawal ...za duzy amperaz bedzie upalal ci koncowke na tak malej srednicy

- mnieszy prad (okolo 75-85 amper bedzie tam elegancko)

-widzisz te dziurki na koncu spoin czolowych ?...ustaw wygaszacz (takie cos ze powoli Ci sie wygasza i lekko wtedy tylko ryszasz po spoinie w i bedzie bez dziurki

- nie spawaj ocynku!!!!!!!!!!!!!!! to najbardziej trujace gowno jakie moze byc czy do szlifowania czy spawania to w spawalnictwie jak jebany azbest...

teraz do pachwiny

- wysun elektrode i zostaw ja delikatnie luzna oprzyj porcelanke o dwie scianki i ustaw elektrode tak abys mial pewnosc ze nie dotknie materialu w pozycji w ktorej bedziesz spawal...

-jak zaczynasz pachwine to nagrzej dokladnie punkt laczenia materialow i wtedy dodaj drutu..jak juz zaczniesz to polecisz

-ustaw z 12 litrow gazu na taka spoinke 15 to za duzo ...

no i trenuj ;)..kolego wiesz dlaczego nie wtopiles sie tam w materialy pachwinowo ?...wczesniej widac ze jes mala przerwa miedzy blachami...w tigu musza byc idealnie na styk..bu=ynajmiej dla poczatkujacego jesli chce jechac bez drutu ...i moze to zabrzmi dziwnie...ale trenuj z drutem ;)



#5 footman

footman

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 7 postów

Napisano 13 grudzień 2016 - 20:08

Na zabawy z drutem juz za stary jestem hehe :P

Dzięki Wam za konkretne rady :)

Jak znajde tylko czas to dalej będę trenować....

Z moim reduktorem ogólnie jest chyba coś nie tak... Ustawiam na 15 gaz leci... jak troszke zmniejsze już w ogóle nie leci i spawać nie można....

Ocynk w odstawke :)



#6 footman

footman

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 7 postów

Napisano 14 grudzień 2016 - 15:15

Mam jeszcze pytanie...

Przerabiam rower na elektryczny i chciałbym dospawać do ramy uchwyt do silnika..

Blacha 2mm. Jakie parametry proponujecie, jaka elektroda i dysza ?



#7 BeeMWu

BeeMWu

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 8 postów

Napisano 08 styczeń 2017 - 19:46

Dysza nie ma jakiegoś ogromnego znaczenia (polecam sitko z soczewką i dyszę do tego JUMBO) elektroda 2.4 jest taka uniwersalna i raczej wszyscy nią spawają. Oczywiście czerwona/złota.

Co do reduktora, to sprawdź go rurką do mierzenia przepływu gazu. Bo tanie reduktory są omylne.

Co do parametrów to mało danych. A i tak nikt Ci 'stu procentowej' odpowiedzi nie da bo to dużo zależy od spawacza. Jeden da dużo amper i poleci szybko, a drugi mało amper i powoli pospawa.



#8 footman

footman

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 7 postów

Napisano 09 styczeń 2017 - 17:20

Dzięki za podpowiedzi:)

Soczewka faktycznie jest dużo lepsza od zwykłej dyszy ? Opinie są przekonujące :)

Reduktor dzisiaj pojechał do sprzedawcy na wymianę w ramach gwarancji. Od samego początku coś z nim było nie tak, a ostatnio po dłuższym przestoju w spawaniu po odkręceniu przepuszczał gaz w miejscu regulacji...

Co do ustawiania amperarza to brakuje mi kompletnie doświadczenia - ale to z czasem może przyjdzie :)

Swoją drogą dla kogoś kto tylko wcześniej czytał o TIG stwierdzenie, że 2.4 jest uniwersalna to zupełna nowość :) Dobrze wiedzieć :)



#9 Garmaż

Garmaż

    Zaawansowany

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 51 postów
  • LokalizacjaGD

Napisano 12 styczeń 2017 - 21:34

Jeśli chodzi o soczewkę to tak to wygląda:

gaslenspic-1.jpg

 

Sam poczujesz różnicę, szczególnie jak wysuniesz bardziej elektrode.

Elektroda jak kolega wyżej, 2.4 w inne się nie baw teraz.

Blachę 2mm to można 50A, można i 80A. Zależy czy czarna, czy nierdzewką, z drutem czy bez, czy fazka jest. 

Ale lepiej większy prąd i szybko, jak będzie za mały to wprowadzisz dużo ciepła i powyginać może. Potrenuj z boku na złomie najpierw ;)



#10 footman

footman

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 7 postów

Napisano 12 styczeń 2017 - 22:58

No to soczewka do zamówienia na probe :) przyjdzie reduktor to zabieram się do pracy :)

Wrzucę zdjęcia z efektów :)



#11 footman

footman

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 7 postów

Napisano 19 styczeń 2017 - 15:25

Panowie,

Taka sugestia niedoświadczonego kolegi :)

Nie kupujcie chińskich reduktorów:) Ja skusiłem się na tani reduktor i mam same problemy...

Już trzeci raz jest w "serwisie" ... już nie wspominam ile to wszystko trwa...







Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: TIG

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych