Skocz do zawartości


Zdjęcie

Spawarka LORCH Tig ACI 10 AC/DC

Lorch Tig Instrukcja AC DC

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
18 odpowiedzi w tym temacie

#1 kiuba

kiuba

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 30 postów

Napisano 06 lipiec 2015 - 18:05

Witam wszystkich zarówno Zawodowców, jak i Amatorów!

Mam nadzięję, że uzyskam tutaj jakieś porady odnośnie mojego sprzętu.

Praktycznie jestem amatorem i dopiero będę się uczył hobbystycznego spawania,

jeśli chodzi o teorię to wiem tyle ile wyczytałem mądrośći w rożnych dziwnych miejscach ;)

Zawodowo zajmuję się automatyką i elektroniką.

 

Otóż,

Kupiłem niedawno zupełnie okazyjnie takie cacko:


20150705_175506.jpg
20150705_175515.jpg
20150705_175541.jpg

 

 
 

Mam niestety sporo pytań:

1. Czy zdobycie instrukcji do tego jest osiągalne?

2. Czy dobrze rozumiem, że I1 I2 I3 I4 (jakby nieopisane - chyba, że to co innego?) to dla trybu 4takt?

3. Czy dobrze rozumiem, że przy pokrętle wybory przy TIG dwa trójkąciki w górę to 2takt, a 4 to 4takt?

4. Czemu to zagadkowe I4 jest gałką z włącznikiem (wciskane) i czemu to wciskanie służy?

5. Jak rozumiem potrzebuję konkretny uchwyt do TIGa żeby korzystać z tych wszystkich cudownych funkcji - ktoś może wie jaki model?

6. Są dwa złącza wielopinowe. Który od czego?

7. O co chodzi z Soft/Hot przy I1 dla MMA?

 

Z góry dzięki!

 

 

 

 

Załączone pliki


Użytkownik kiuba edytował ten post 06 lipiec 2015 - 18:11


#2 PanJacek

PanJacek

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 865 postów

Napisano 06 lipiec 2015 - 18:32

L1 to hot start dla mma (pytasz o twardość łuku). L2 to długość pulsu, L3 wysokość piku w pulsie, L4 to czas gaśnięcia w 4t.

 

Tak, 2 i 4 takt jest pokazane w ilości stanów przełącznika.

 

L4 nie do wszystkiego jest potrzebne. W niektórych materiałach tylko wku... a do innych lepiej mieć (alu).

 

Palnik do riga jakikolwiek, który będzie Ci pasował wtyczką do kontrolera z 3 zdjęcia.

Oba złącza wielopinowe są do uchwytu tig i kontrolera (pedał, pokrętło).

 

 

Ponieważ zajmujesz się czym się zajmujesz to pierwsza rzecz jaką powinieneś zrobić z tak wiekowym Lorchem to go skalibrować.

Zdejmij obudowę i po płytkach sprawdź czy obwody robią to co nominalnie jest na podzespołach.

W szczególności częstotliwości.

 

Co do palników masz do wyboru:

 - zero elektroniki (lift arc) z zaworem gazu na palniku (niektórych materiałów tym nie ruszysz, na przykład aluminium psuje dzień);

 - przełącznik on/off (wtedy skrozystasz ze wszystkich trybów) zajmie jedno gniazdo z tyłu prowadzące do solenoidu zaworu gazu, znasz się to poznasz które gnaizdo tam prowadzi;

 - palnik i pedał (wtedy oba gniazda z tyłu są potrzebne);



#3 kiuba

kiuba

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 30 postów

Napisano 06 lipiec 2015 - 22:03

PanJacek, dzięki za wyjaśniającego posta.

 

I2 to jest jak sądzę prąd główny - regulacja powoduje zmianę wartości na wyświetlaczu led. Potencjometr 10-obrotowy.

 

Otworzyłem, przedmuchałem, popatrzyłem. Wykonanie co najmniej solidne.

 

Włącznik na osi I4 jest wylutowany - ktoś coś kombinował.

Chciałbym wiedzieć jaką miał funkcję pierwotnie zanim zacznę coś więcej grzebać.

 

Złącze z wieloma małymi pinami jest odłączone wewnątrz, tzn taśma przewodów od niego jest wypięta, nie rozumiem czemu, ale wygląda na celowy zabieg.

 

Pospawałem sobie dla sportu MMA i mając porównanie z jakimś tanim marketowym inwerterem, to jest niebo a ziemia.

Do TIGa nie mam jeszcze osprzętu.

 

Porobię pomiary, przydałaby się jakaś instrukcja, może napisać do Lorcha?

A o co chodzi z napisem EUROTRONIC? Widziałem w necie takie spawarki ale już bez loga Lorch.

 

Myślę żeby obciążyć wyjście jakimś rezystorami i zobaczyć na oscyloskopie jak się zachowuje sygnał.



#4 PanJacek

PanJacek

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 865 postów

Napisano 07 lipiec 2015 - 04:38

Wyłącznik L4 ma swoje wady, obecnie jest albo L1 albo L4 do włączenia, nie da się obu funkcji odpalić jednocześnie bez ingerencji z dostępu serwisu.

Kiedyś się nie dało, a że to maszyna przemysłowa i do przemysłu nie trafia kwiat narodu to wiele funkcji było odłączanych z płytki żeby nie było kłopotu.

Zresztą to funkcja potrzebna tylko do pewnych szczególnych zastosowań.

 

L4 powoduje wygaszanie napięcia i natężenia na palniku do % wartości L2 i wtedy skokowe odcięcie. Bez L4 masz skokowe odcięcie z wartości nominalnej.

 

Sprawdź czy taśma nie zwiera gdzieś. Zapewne jest to konstrukcyjnie dubel kontrolerów L2 - L3. Pedał tam powinien być podpięty.

 

Pomysł właściwy, oscyloskopem sprawdź pełen zakres, ponieważ z wiekiem i powtarzaniem ustawień te maszyny mają nieciągłą przewodność na ścieżkach. Może się okazać, że poziomy oscylacji są względem siebie poprzesuwanu. Dlatego te maszyny trzeba co kilka lat kalibrować jeśli mają działać zgodnie z nominalnymi parametrami.



#5 kiuba

kiuba

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 30 postów

Napisano 08 lipiec 2015 - 21:00

No dobra, to idziemy dalej.

Przewód masowy mam i do MMA mam.

No to czas na TIGa.

 

Pytanie co kupić, błagam nie proponujcie uchwytów z adekwatnej półki co rig ;)

- z gotową wtyczką 5pin są raczej z tych droższych tzn. powyżej 600zł, znalazłem już gdzieś wtyczkę za 30zł i będę przerabiał.

- widzę, że większość tanioch ma podawanie gazu w przewodzie prądowym razem, ja tego nie obsługuję, rozumiem, że używam tego wystającego z boku  wężyka a na prądowy jakiś oring uszczelniający?

- czy jest jakaś istotna różnica pomiędzy tymi za 400zł, a najtańszymi za 200zł?

 

Ten widzę jest popularny, co myślicie?

http://allegro.pl/uc...5124436609.html



#6 PanJacek

PanJacek

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 865 postów

Napisano 09 lipiec 2015 - 04:45

A chcesz mieć czy spawać? I co spawać?

 

Najtaniej to przewód bez przełącznika na scratch start i zaworem gazu, ale po co wtedy ten Lorch na końcu kabla?

Najlepiej to pistolet z pokrętłem, albo pistolet i pedał.

Rozsądnie jest mieć pistolet z przełącznikiem.

 

Obejrzyj palniki Parker.

 

Ten wężyk z boku jest do gazu o ile solenoid działa ^^

 

Podłącz nie za mocno sprężone powietrze (tak do roweru, nie do piaskowania), i zewrzyj na 2t włącznik. Jeśli dmucha - działa.



#7 kiuba

kiuba

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 30 postów

Napisano 13 lipiec 2015 - 19:14

Chcę spawać, ok szukam używki powiedzmy do 300zł.

O pedale pomyślę, zmiana prądu pokrętłem (jak rozumiem tylko w 4T) jest wygodna?

Często trzeba zmieniać podczas spoiny?

Mam na myśli bardziej warsztatowe aplikacje.

 

Pracowałem w rozlewnictwie (wspominany gdzieś tutaj wcześniej Krones AG) i z tego co widziałem, to spawacze raczej proste maszynki mieli (oczywiście z najwyższej półki producentów). Spawali rury z nierdzewki, bywało, że spoina była niewidoczna po delikatnym(!) wyczyszczeniu drobnym papierem ściernym.

 

Co to jest AC1 i AC2 na pokrętle wyboru? Nie dopytałem ostatnio.

 

Robiłem pomiary.

Częstotliwość, balans, i prąd trzyma wzorowo.

Co ciekawe, można ustawić 4A elegancko trzyma łuk zarówno DC jak i AC - po doświadczeniach z marketowym inwerterem  jestem w ciężkim szoku... :o

Na oscyloskopie fajnie widać rosnący prąd i piki.

 

Nie wiem jak się I3 powinno zachowywać - to jest regulacja pulsu?

Nie zauważyłem nic na pierwszy rzut oka na oscyloskopie.

 

Dzięki PanieJacku za szerokie udzielanie się w temacie, widać reszta forum jakaś mniej ochotna do podzielenia się wiedzą i spostrzeżeniami ;)


Użytkownik kiuba edytował ten post 13 lipiec 2015 - 23:00


#8 PanJacek

PanJacek

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 865 postów

Napisano 13 lipiec 2015 - 20:46

O pedale pomyślę, zmiana prądu pokrętłem (jak rozumiem tylko w 4T) jest wygodna?

 

Pedałem lub pokrętłem. Kwestia nawyku, w tigu brak drugiej ręki, w migu pokrętło jest akuratne.

To jest do rozpoczęcia i kończenia spoin. W 4t jest to do zaprogramwoania, hot start/slope down.

Aluminium na przykład, tytan z aluminium.

 

 

Pracowałem w rozdawnictwie (wspominany gdzieś tutaj wcześniej Krones AG) i z tego co widziałem, to spawacze raczej proste maszynki mieli (oczywiście z najwyższej półki producentów). Spawali rury z nierdzewki, bywało, że spoiuna była niewidoczna po delikatnym(!) wyczyszczeniu drobnym papierem ściernym.

 

No tak, tylko my tym zarabiamy na życie, to umiejętności manualne. Większość funkcji manipulujących prądem (puls, 2puls. hot start, slope down) stworzono na bazie manipulacji manualnej spawaczy. Dzięki temu spawarki są coraz mniej wymagające jeśli chodzi o kwalifikacje manualne, coraz więcej wymagają wiedzy o przebiegu procesu i jego parametrach.

 

AC1 AC2 sprawdź po ścieżkach czy to w ogóle czymś się różni.

 

 

I3 na oscyloskopie zobaczysz jako % wysokości piku w pulsie, ale to przy bardzo małej częstotliwości, poniżej 1Hz będziesz miał czas popatrzeć. Zrób zapis i rozciągnij.

Powinno działać na DC. Na pewno nowczesne invertery nie rozróżniają AC/DC pulsu, po prostu go załączają, ale pamiętam że na zabytkach nie było pulsu AC mimo że był wysokiej częstotliwości DC, uczyli ten dzisiejszy, niskiej częstotliwości puls (1-2Hz) robić pedałem.

Dawniej maszyny działały wyłącznie w wysokich częstotliwościach (nawet do 300Hz), zastosowania tiga w spawalnictwie miały w tamtych czasach inne cele niż dzisiaj.

 

Próbowałem kiedyś przesterować stary inverter poniżej 6Hz i płytka poszła do wymiany, spawana próbka zwracała prąd jak rozłączany elektromagnes i uwędziła całość.



#9 kiuba

kiuba

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 30 postów

Napisano 14 lipiec 2015 - 22:46

Dzięki.

Znalazłem coś bliźniaczego do mojego:

Załączony plik  Capture.JPG   37,93 KB   1 Ilość pobrań

 

Te symbole sugerują, że AC1 to spawanie prostokątem, a AC2 sinusem, hmmmm....

 



#10 PanJacek

PanJacek

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 865 postów

Napisano 15 lipiec 2015 - 04:55

By uwierzyć trzeba zmierzyć. Podlącz oscyloskop i załącz prąd.



#11 kiuba

kiuba

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 30 postów

Napisano 20 lipiec 2015 - 19:08

Obserwacje na oscyloskopie nic nie wniosły - nie widzę różnicy, zawsze prostokąt,

A w ogóle to ciężko cokolwiek zsynchronizować i dokładnie się przyjrzeć.

Być może powinienem ustawić np. 100Hz i synchronizować oscyloskop sygnałem z generatora laboratoryjnego ustawionego na tę samą częstotliwość...



#12 PanJacek

PanJacek

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 865 postów

Napisano 20 lipiec 2015 - 19:31

Niemożliwe )co do niewidoczności różnicy), sinusoida jest widoczna i wyraźnie różni się od prostąkątnej czy trapezowej fali.

Nawet po dźwięku i przebiegu spawania to można rozróżnić.

Przy 50Hz powinieneś mieć na AC sine identyczny przebieg jak w gniazdku, tyle że n ainnym napięciu.

 

Prześledź o tam jest w środku, może być coś zwarte. Prostokąt trudniej uzyskać niż sine.

 

Jeśli nie będziesz miał sinusoidy tylko prostokąt to będzie nieco zgrzytu przy cienkim aluminium.


Użytkownik PanJacek edytował ten post 20 lipiec 2015 - 19:31


#13 kiuba

kiuba

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 30 postów

Napisano 20 lipiec 2015 - 20:33

Moim zdaniem również jest coś nie tak skoro nie widać różnicy.

Ta funkcja pojawia się w spawarkach? Pierwszy raz coś takiego widzę, no ale nie jestem spawaczem.

Prześledzę, poszukam też instrukcji.

A o co chodzi z tym Nimak'iem?

Kupił prawa do tego modelu Lorcha?



#14 PanJacek

PanJacek

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 865 postów

Napisano 20 lipiec 2015 - 20:52

Aby uzyskać prostokątną falę na zmiennym trzeba się nieco natrudzić.

Podejrzewam że coś jest zwarte, bo raczej się spodziewałem że nie będziesz miał prostokąta a tylko sine.

 

A Nimak to sprawa dla prawników i rpzekazywania technologii na papierze tu i tam w celu redukcji zobowiązań podatkowych i wesołych ofsetów.



#15 kiuba

kiuba

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 30 postów

Napisano 26 lipiec 2015 - 10:57

Na płytce sterującej są następujące potencjometry serwisowe, może pomożecie część rozszyfrować:

 

10V - jak sądzę regulacja jakiegoś napięcia odniesienia 10V

230V - regulacja przetwornicy dla 230V

380V - regulacja przetwornicy dla 380V

0-Abgleich - regulacja zera ale jakiego?

Kurve - jakaś krzywa, jaka?...

Gas-Vor - czas(?) gazu przed zapłonem łuku

 

a z nieobsadzonych, dla waszej ciekawości są miejsca na:

I-Krater

PlusPol

ZundZeit (dziwne, że nie obsadzone, ja mam trafo do zapłonu)

Zu-verz-ab

 

Potencjometr od płynnego zejścia prądu ma włącznik, ale tylko 3 wyprowadzenia (obwód oporowy i tak wygląda na uszkodzony - rozbieram z ciekawości).

Zastanawia mnie czy był tutaj taki (z wyłącznikiem) oryginalnie, bez instrukcji ciężka sprawa.



#16 PanJacek

PanJacek

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 865 postów

Napisano 26 lipiec 2015 - 11:15

To jest płyta uniwersalna, zarówno pod tiga, pod mma i pod miga, dlatego niektóre fanty na płycie są niepodpięte. Taniej wyprodukować w serii było keidyś w ten sposób.

 

Jeśli pomierzysz PlusPol o ile jest podłączony będziesz miała tam regulację chyba do 48volt zależną od krzywej natężenia. Prawdopodobnie jest to regulator napięcia silnika bębna.

 

"0-Abgleich - regulacja zera ale jakiego?"

Prostującego?

 

ZundZeit - zajarzanie, jedno masz to tiga (HF), drugie do miga (Skok całej krzywej i napięcia i natężenia) i trzecie do mma (HV), taki antistick.

 

Zu-verz-ab obstawiam przerywacz, takie ustawienie do spoin szczepnych.

 

 

 

Wszystko z pamięci na maćkowe oko piszę. Mogą być objawy demencji starczej :)



#17 kiuba

kiuba

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 30 postów

Napisano 07 sierpień 2015 - 08:02

Dzięki za pomoc.

Skompletowałem akcesoria, oto mój pierwszy spaw tigiem.

Zabawa nieziemska, wreszcie widzę co się dzieje w jeziorku (przy MMA widzę nic lub rawie nic).

Slope-down nie chodzi, być może muszę dać inny potencjometr.

 

O co chodzi z takim ziarnem na pierwszym spawie od lewej?

Taki kolor spawu jest ok? Po wytrawieniu lub elektrolizie będzie wyglądać normalnie?

 

304-ka 2,5mm,

jakoś 65A DC,

Argon 15l/min,

dysza "7" z soczewką/sitkiem,

elektrodę mam 2mm czerwoną, ze względu na tor chyba przejdę na złotą.

 

Załączony plik  tig_spaw.jpg   52,35 KB   2 Ilość pobrań


Użytkownik kiuba edytował ten post 07 sierpień 2015 - 08:06


#18 PanJacek

PanJacek

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 865 postów

Napisano 07 sierpień 2015 - 08:48

Poćwiszysz to wyjdzie, ręka Ci lata, ale to kwestia treningu. Jak Ci przestanie ręka latać to i gaz można przykręcić szczególnie jak masz sitko.

Torem się nie przejmuj, opary z 304 są groźniejsze.

 

Powinieneś pójść gdzieś gdzie ktoś Ci pokaże jak szczepiać, jak zajarzać, jak prowadzić rękę. Bo to trzeba zobaczyć, na YT są pewne braki w materiale, trzeba wiedzieć czego szukać, a jak się wie to człowiek nie potrzebuje :)



#19 kiuba

kiuba

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 30 postów

Napisano 10 wrzesień 2015 - 22:07

Slope down uruchomiłem - za duży potencjometr ktoś wstawił.

Działa też w 2T, mega pomocna funkcja, wreszcie nie robię dziur :)

 

Pozostaje tylko uruchomić regulację I3 - czyli Puls (o ile to właśnie o Puls chodzi)






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych