Skocz do zawartości


Zdjęcie

EN 15085 potrzebuję porad

norma EN 15085

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
5 odpowiedzi w tym temacie

#1 EmWuj

EmWuj

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 11 postów

Napisano 12 maj 2014 - 20:28

Witam

 

Mam do Państwa kilka pytań odnośnie normy kolejowej EN 15085, chodzi mi o wymagania jakościowe spoin.

W normie 5817 są klasy B,C,D jak to się ma w normie 15085 ?

Czy norma 15085 ma ilustracje z opisem podobnie jak 5817?

 

Umieszczam link do fotki z fragmentem rysunku technicznego. Jak odnieść się do tej normy? Czy to oznaczenie można zastąpić którymś z normy 5817?

 

Może gdybym posiadał tą normę to bym wszystkiego się dowiedział. Czy mógłby ktoś z Państwa mi ja podesłać?

 

http://img280.imagev...a_123_228lo.jpg

 

bardzo proszę o poradę i z góry dziękuje.


Użytkownik EmWuj edytował ten post 12 maj 2014 - 20:29


#2 chochoł

chochoł

    Zaawansowany

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 88 postów

Napisano 13 maj 2014 - 20:31

Normy EN 15085 i PN EN ISO 5817 są powiązane. Badania spoin wykonuje się wg wymagań dla poziomów jakości B,C,D wg 5817 przy czym jaki to ma być konkretnie poziom zależy od klasy spoiny wg normy 15085.

 

Ogólnie wygląda to mnie więcej tak:

 

1) Zgodnie z normą EN 15085 istnieją cztery poziomy certyfikacji zakładów wykonujących konstrukcje kolejowe  -  CL1, CL2, CL3 i CL4. Najwyższy poziom to CL1 a najniższy CL4. Mówiąc ogólnie - pod każdy z poziomów podchodzą konstrukcje o określonej odpowiedzialności czyli można powiedzieć że mamy do czynienia z klasami konstrukcji. Istnieje wymóg aby na rysunku zaznaczyć jaki ma być poziom. Jak widzisz - Ty masz CL1.

Kwestie te opisane są w  normie 15085-2.

 

2) Klasy jakości spoin wg EN 15085 (w kolejności od najbardziej wymagających) to: CP A, CP B, CP C1, CP C2, CP C3 , CP D. Klasy te wiążą się z poziomami CL1 - CL4. Wygląda to mniej więcej tak, że przy najwyższym poziomie CL1 można spotkać się z konstrukcjami o wszystkich klasach jakości spoin a konkretnie z tymi najwyższymi czyli np CP A, CP B a przy poziomie CL2  z klasami spoin o niższych wymogach od CP C1 w dół. Zależności te również przedstawiono w normie EN 15085-2. Wymagania co do tego jakiej klasy jakości są spoiny na danej konstrukcji muszą być określone na rysunku. Z tego co widzę to masz jakąś pachwinę w klasie CP B.

Klasie jakości spoiny wg EN 15085 odpowiada poziom jakości wg PN EN ISO 5817. Dla klasy CP B mamy poziom jakości B wg 5817. Jakim klasą spoin odpowiadają jakie poziomy jakości określono w tabelach w EN 15085-3.

 

3) Ponadto wg EN 15085 mamy klasy badania spoin CT 1, CT 2, CT 3 oraz CT 4. Klasa badania spoiny określa jaki rodzaj badań nieniszczących i w jakim zakresie mają być one wykonane dla danej spoiny. Jaka klasa badania dla jakiej klasy jakości spoiny również określone jest w tabelach w EN 15085-3. Dla klasy spoiny CP B mamy klasę badania CT 2 która nakazuje wykonanie 10% badań objętościowych (RT lub UT) , 10% badań  powierzchniowych (MT lub PT) oraz 100% badań wizualnych VT. 

10% dla danej spoiny oznacza, że bada się 10% jej długości. Który to konkretnie odcinek - pokazane jest w planie badań nieniszczących. Tam też przywołane są informacje z EN 15085 dotyczące tego o czym pisałem wyżej czyli klasy jakości i klasy badania spoin. Plan spawania zwykle stworzony jest przez konstruktora. Jeżeli takowego nie ma to zajmuje się tym nadzór spawalniczy, zazwyczaj główny spawalnik który musi powyższe kwestie określić. W praktyce np te 10% podaje się dla odcinka spoiny w jakimś newralgicznym miejscu np w pobliżu mocno obciążonego węzła konstrukcji.

 

Mam nadzieję że nie namieszałem, w razie czego odsyłam do poszczególnych części norm EN 15085 i sprawdzenia czy podałem dobre zależności.

 

Podaj e-mail to postaram się podesłać pomocne materiały


Użytkownik chochoł edytował ten post 13 maj 2014 - 20:56


#3 EmWuj

EmWuj

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 11 postów

Napisano 14 maj 2014 - 15:15

Użytkownik  o nicku Magius przesłał mi normę 15085 z którą się zdążyłem zapoznać. Twój opis pozbawił mnie już wszystkich wątpliwości. Jestem przekonany, że wszystkie informacje jakie potrzebowałem już zdobyłem dzięki Wam. Bardzo dziękuje za pomoc !



#4 Aleksandro

Aleksandro

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 1 postów

Napisano 19 maj 2015 - 13:58

Witam,

 

Czy ktos z Was moglby podeslac omawiana norme?

Dzieki  z gory za pomoc.



#5 michal89

michal89

    Aktywny

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 31 postów

Napisano 30 maj 2015 - 15:06

Witam,

 

Ja natomiast mam pytanie co do certyfikacji zakładu. Jeden z punktów w normie 15085-2 mówi, że wymaga się wykonania próbek (makiet). Jak to wyglada w praktyce i czy jest wymagane?  


Użytkownik michal89 edytował ten post 30 maj 2015 - 15:07


#6 PanJacek

PanJacek

    Weteran

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 865 postów

Napisano 30 maj 2015 - 16:24

W Kockums (EWM)

wrzuć w google maps:

Stora Varvsgatan 20, 211 19 Malmö, Szwecja

 

Te rurki (maszty elektrowni wiatrowych) co tam się na satelicie walają wkoło tego budynku, to makieta różnych wersji (z wyposażeniem, z pomiarami) jest tam w pierwszym hangarze, i tam się w kitlu łazi i mądre miny do tego stoi.

 

A w ostatnim z którego lecą tory, są składne ciuchcie i wagony, i pierwszy prototypowy robi za makietę, to się go trzyma w hali obok (dźwigiem się tam zabiera, bo torów nie ma) i tam się po nim w kitlu łazi i patrzy jak ma być, albo jak miało być i porównuje z czym jest.

 

Robot, który tam jest spawa całą konstrukcję ciuchci, wagonu czy cv90 na raz, trzeba go tylko materiałem nakarmić. Fajnie to wygląda, warto pojechać i obejrzeć jak kręci wagonem w powietrzu i skleja.

 

Czyli makiety/prototypy są wykonywane w praktyce i się ich używa.

Bo to zawsze trzeba sprawdzić czy modernizację jest na czym robić, czy to pasuje, gdzie realnie można coś wstawić.

 

Produkcja takich konstrukcji jest na bogato. Czyli makiety, prototypy, serie próbne.






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych