Normy EN 15085 i PN EN ISO 5817 są powiązane. Badania spoin wykonuje się wg wymagań dla poziomów jakości B,C,D wg 5817 przy czym jaki to ma być konkretnie poziom zależy od klasy spoiny wg normy 15085.
Ogólnie wygląda to mnie więcej tak:
1) Zgodnie z normą EN 15085 istnieją cztery poziomy certyfikacji zakładów wykonujących konstrukcje kolejowe - CL1, CL2, CL3 i CL4. Najwyższy poziom to CL1 a najniższy CL4. Mówiąc ogólnie - pod każdy z poziomów podchodzą konstrukcje o określonej odpowiedzialności czyli można powiedzieć że mamy do czynienia z klasami konstrukcji. Istnieje wymóg aby na rysunku zaznaczyć jaki ma być poziom. Jak widzisz - Ty masz CL1.
Kwestie te opisane są w normie 15085-2.
2) Klasy jakości spoin wg EN 15085 (w kolejności od najbardziej wymagających) to: CP A, CP B, CP C1, CP C2, CP C3 , CP D. Klasy te wiążą się z poziomami CL1 - CL4. Wygląda to mniej więcej tak, że przy najwyższym poziomie CL1 można spotkać się z konstrukcjami o wszystkich klasach jakości spoin a konkretnie z tymi najwyższymi czyli np CP A, CP B a przy poziomie CL2 z klasami spoin o niższych wymogach od CP C1 w dół. Zależności te również przedstawiono w normie EN 15085-2. Wymagania co do tego jakiej klasy jakości są spoiny na danej konstrukcji muszą być określone na rysunku. Z tego co widzę to masz jakąś pachwinę w klasie CP B.
Klasie jakości spoiny wg EN 15085 odpowiada poziom jakości wg PN EN ISO 5817. Dla klasy CP B mamy poziom jakości B wg 5817. Jakim klasą spoin odpowiadają jakie poziomy jakości określono w tabelach w EN 15085-3.
3) Ponadto wg EN 15085 mamy klasy badania spoin CT 1, CT 2, CT 3 oraz CT 4. Klasa badania spoiny określa jaki rodzaj badań nieniszczących i w jakim zakresie mają być one wykonane dla danej spoiny. Jaka klasa badania dla jakiej klasy jakości spoiny również określone jest w tabelach w EN 15085-3. Dla klasy spoiny CP B mamy klasę badania CT 2 która nakazuje wykonanie 10% badań objętościowych (RT lub UT) , 10% badań powierzchniowych (MT lub PT) oraz 100% badań wizualnych VT.
10% dla danej spoiny oznacza, że bada się 10% jej długości. Który to konkretnie odcinek - pokazane jest w planie badań nieniszczących. Tam też przywołane są informacje z EN 15085 dotyczące tego o czym pisałem wyżej czyli klasy jakości i klasy badania spoin. Plan spawania zwykle stworzony jest przez konstruktora. Jeżeli takowego nie ma to zajmuje się tym nadzór spawalniczy, zazwyczaj główny spawalnik który musi powyższe kwestie określić. W praktyce np te 10% podaje się dla odcinka spoiny w jakimś newralgicznym miejscu np w pobliżu mocno obciążonego węzła konstrukcji.
Mam nadzieję że nie namieszałem, w razie czego odsyłam do poszczególnych części norm EN 15085 i sprawdzenia czy podałem dobre zależności.
Podaj e-mail to postaram się podesłać pomocne materiały
Użytkownik chochoł edytował ten post 13 maj 2014 - 20:56