Skocz do zawartości






Zdjęcie
* * * * * 4 głosów

Stal martenzytyczna VM12-SHC - dla ciekawych...

Napisane przez Polspaw25 , 10 marzec 2012 · 8185 Wyświetleń

Metoda spawania....................141
Rodzaj złącza.......................BW
Pozycja spawania....................H-L045
Gróbość materiału podstawowego..4mm
Średnica zewnętrzna...............48mm
Skrócona nazwa materiału-........VM12-SHC
Pełna nazwa materiału-.............X12CrCoWVNb12-2-2
Materiał dodatkowy-................W Z CrCoW 11 2 2
Gaz osłonowy-.......................8-12l
Gaz do osłony grani-................12-18l
Podgrzewanie przed spawaniem-...200oC
Temperatura miedzyściegowa-.....max.280oC

Poniżej załączam rysunek z kolejnością spawania przetopu oraz lica
Załączony plik  Kolejność spawania przetopu.pdf (330,62 KB)
Ilość pobrań: 1206
Załączony plik  Kolejność spawania lica.pdf (229,3 KB)
Ilość pobrań: 948

Ostatnio wraz z kolegą byłem na prubach na VM12-SHC o parametrach podanych powyżej, w pozycji H-L045 ok 30cm nad ziemią. Oto kilka moich wskazówek dla osób które chcą go spawać a nie potrafią wydębić żadnych wskazówek od fachmanów którzy wszystko trzymają pod orderami:
-Rurka na dwuch mostkach (na 10tej i na 14tej)
-Na przetop dałem 80A
-Powoli po kropelce, zaglądałem przez szczeline pod kątem do środka podczas spawania
-Przetop robiłem według rysunku załączonego powyżej (chodzi o kolejność)
-Bardzo ważne aby nie przegżać materiału, gdyż po przekroczeniu 280oC zaczyna sie robić charakterystyczny ,,Piasek w jeziorku"
-Lico równie ważne aby zachować kolejność spawania-chodzi o wprowadzanie ciepła w materiał, gdyż jak sami wiecie ciepło ucieka do góry i kończąc bezpośrednio obydwie strony naraz u góry bedziecie mieli kłopot z zamknieciem lica
-Dobrze jest mieć swój własny pirometr

Jeśli macie jakieś ciekawe wskazówki co do VM12-SHC to dopiszcie pod spodem to naprawde jedyne miejsce gdzie możemy sie wymienić doświadczeniem nie żądając w zamian jakiś fantów.. Jeśli są pytania to również piszcie...



Polspaw25




Zdjęcie
141/111/135/136
15 mar 2012 19:26
czy miedzy sciegowa minimalna to 200??gdy zrobi sie piasek konczysz na jak dlugim wygaszaniu? szlifujesz pozniej poczatek po pisasku zanim znow zaczniesz??
Zdjęcie
Polspaw25
17 mar 2012 18:25
200oC to minimalna wartość od której zaczynasz spawać (wiec tak można przyjąć że to min. temp. międzyściegowa)...
Gdy robi się piasek to wygaszasz w momencie (miałem chyba ok 5 sek.), i wycinasz te miejsce...
Teraz wpadł mi w ręce wps niemiecki na którym wstępna temp. wynosiła miedzy 200oC a 250oC przy czym górna pozostawała 280oC...



Polspaw25
napewno się przyda dzięki : )
Zdjęcie
141/111/135/136
18 mar 2012 13:51
z podziękowaniem.

A mam pytanie masz moze dowiadczenie w spawaniu roznych X?? P91 15VM Super 304H ogolnie te takie ciezko spawalne aby tu jakos wytlumaczyc na swoim blogu??
witam kolezko mam pytanie odnosnie probek VM12-SHC poniewaz wybieram sie na probki tej stali to chcialbym zebys powiedzial mi czy po podgrzaniu do 200 st przetop uklada sie jak w zwyklej stali czy tez jest trudniejszy i robiles probki na 13 Crmo i czy jeziorko w miare dobrze sie prowadzi
Zdjęcie
Polspaw25
07 kwi 2012 08:23
Przetop robisz na kropelke więc sama już technika wyklucza układanie sie jego jak w normalnej stali(13CrMo). Musisz caly czas obserwować co sie dzieje w srodku ( pratrz przez szczeline podczas spawania). Jak dodasz za dużo drutu to zostanie Ci żołnierz w przetopie i musisz go wyciąć bo go nie przegrzejesz, a tylko podtopisz ścianki od środka. 13tke gdy podgrzejesz do 130-150oC, i robisz przetop to jeziorko jest ,,żelowate" (drut w jeziorku) a VM12-SHC musisz cały czas kropelkować i pilnować dodawania drutu żeby nie wypalić dziury, przy zbyt żadkim dodawaniu drutu.



Polspaw25
bylem na tych probkach o ktore pytalem 13 crmo jest gorsza do spawania niz 12 vm do 12 wpuscilem argon do oslony przetop wyszedl dobrze i w miare rowny gorzej mialem z 13 za pierwszym razem nie wyszlo ale drugi raz juz spoko probki przeszly dostalem sie do pracy w belchatowie za dosc dobre pieniadze powiedz mi ktora masz grupe stali i gdzie pracujesz widzialem zdiecia i uwazam ze jestes bardzo dobrym spawaczem i to mi sie podoba bo malo jest takich specjalistow wczesniej pracowalem w zwyklych zakladach za psie pieniadze i powiedzialem dosc bo szkoda talentu
zapomnialem jeszcze zapytac jak masz 48mm srednice i gr 6mm to na ile razy robisz wypelnienie? chociaz beda wieksze srednice i tak pomyslalem ze mogli bysmy pogadac jak bys chcial na gg moj nr 39931704

Grudzień 2017

P W Ś C P S N
    123
45678910
11 12 1314151617
18192021222324
25262728293031

Ostatnie komentarze